« Nemzetközi kapcsolatok

Erasmus+ projektbeszámoló, Anglia – Zaccomer Mária

Practical Uses of Technology in the English Classroom course – Pilgrims, Canterbury – 2018. július

2018 nyarán lehetőségem volt egy két hetes digitális módszertani továbbképzésen (Practical uses of Technology in the English Classroom) részt venni az angliai Canterburyben, a Pilgrims szervezésében. A kurzus és a szállásunk a University of Kent campusán volt. Bár már voltam korábban is ugyanitt Pilgrims tanártovábbképzésen, örömmel jöttem vissza, mert Canterbury gyönyörű, emberi léptékű és eleven város, fantasztikus campusszal, a Pilgrims programja pedig színvonalas és változatos, nagyszerű tanárokkal.

A kurzust Amadeu Marin tartotta, aki nem csak a Pilgrims nyári kurzusain tanítja a digitális eszközök használatát a tanításban, és osztja meg kreatív módszertani ötleteit a tanárokkal, hanem aktív nyelvtanárként a spanyolországi EOI Castello Nyelvi intézetben használja is azokat leendő nyelvtanárokat ill. nyelvtanulókat tanítva.

A csoportunkban öten voltunk, remekül tudtunk együttműködni: a három huszonéves fiatal kolléga már tanulta a digitáliák használatát, míg egy osztrák, velem hasonló korú kolléga és én meglehetős tanítási tapasztalattal, módszertani ismeretekkel és kevesebb digitális tudással bírtunk. Ezért is jelentkeztünk erre a kurzusra, és a 10 nap alatt rengeteg mindent tanultunk és próbáltunk ki.

Az első óra a bemutatkozásé volt: mindenki bemutatta az iskoláját, és megfogalmazta, miért jelentkezett erre a kurzusra.  Ettől kezdve minden napunk hasonlóan telt: délelőtt és kora délután különböző kereső programokat, weboldalakat és technikákat ismertünk meg, majd olyan óraterveket és feladatokat kreáltunk, amikhez ezeket felhasználhattuk, és végül bemutattuk egymásnak, vagy kipróbáltuk egymás feladatait a gyakorlatban. Megismertünk és használtuk a mindennapi munkánk szervezését megkönnyítő alkalmazásokat és online felületeket, amikkel könnyebb és általunk is követhető a tanulói együttműködés, ötletroham, óra közben vagy végén visszajelzés, vita / szavazás lebonyolítása etc. (e.g. Edmodo, Tricider, AnswerGarden, Backchannel Chat), eszközöket, amikkel hatékonyabban, gyorsabban kreálhatunk konkrét feladatokat (closetest generator, teleprompter,) ill. olyan eszközök alkalmazások, amikkel videókat, hanganyagot (e.g. ) vagy izgalmasabbá, érdekesebbé tehetjük a tananyag prezentálását (word cloud, QR Treasure Hunt generator, QR code generator, quiz generators). Megpróbálkoztunk video és audio anyagok készítésével (podcasting, VoiceThread). Érdekesek voltak a beszélgetések, amikor a diigitális tanítás terén szerzett saját tapasztalatokat osztottunk meg egymással, megosztottunk app-eket, hasznos oldalakat (e.g. Pixabay, ahonnét ingyenesen különböző témákban képeket, videókat lehet letölteni ill. feltölteni, uígy a Flickr, vagy a Pablo, a Brainy Quotes, ahol képet és szöveget találunk és tudunk összeszerkeszteni etc.)

Délután általános módszertani, nyelvi workshopok közül lehetett választani, ahol találkoztam a többi kurzuson részvevő kollégákkal, ahol nagyszerű beszélgetések alakultak ki és ismeretségeket kötöttünk. Az esték a házi feladatok írásával, városi sétákkal, vagy egy kellemes pub legnagyobb asztala körül, nemzetközi társaságban teltek. A hétvége Dover,  Whitstable, a környezó kis falvak felfedezéséé volt.

Nekem különösen az tetszett, hogy Angliában vagy Spanyolországban, nemcsak a digitáliák használatát, a digitális módszertant tanítják a leendő tanároknak, hanem a nyelvtanár dolga az is,hogy ha egy feladat megoldásához valamilyen applikáció, vagy eszköz használata szükséges, akkor azt tanítsa is meg a diákoknak. Azt is nagyon hasznosnak találtam, hogy a digitális eszközök használatával járó veszélyekre és felelősségekre is felhívják a diákok figyelmét, erre órákat fordítanak a tanítás során, ahol előkerülnek olyan fogalmak, mint biztonság, digitális lábnyom, személyiség jogok, bullying, a fake news, virtuális valóság, vagy copyright, plágium etc. Azt hiszem, ezekben a dolgokban még nekünk tanároknak is van mit tanulnunk, nemhogy a diákjainknak.

Én elsősorban azért választottam ezt a kurzust, mert kissé szkeptikus voltam a digitális tanítást illetően, aminek nagy részt az volt az oka, hogy kevéssé vagyok járatos az olyan eszközök, mint számítógép, mobiltelefon használatában ill. a digitális módszertani tudásom kevés volt. Az kurzustól azt kaptam, amit vártam: nemcsak az eszközhasználatban lettem bátrabb, hanem rengeteg oldalt, eszközt, alkalmazást megismertem, amikkel változatosabbá, hatékonyabbá tehetem a tanítást, felfrissíthetem a módszertani tudásom. A rengeteg oldal, eszköz, alkalmazás inspirál, ötletelésre, és további tanulásra ösztönöz. És az is fontos, hogy értem, amit a tanítványaim csinálnak. Emellett kompetensebb, magabiztosabb nyelvhasználó lettem: a szókincs egy olyan részét tanultam meg, amit muszáj ismerni: a számítógép felhasználás, a digitális tanítás lexikáját.

Zaccomer Mária, Budapest, 2019. július 18.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.