Felvételi tájékoztató 6. és 8. osztályos tanulók és szüleik részére
Közzététel: 2020. október
Alternatív Közgazdasági Gimnázium
1035 Budapest, Raktár u. 1. (elérhetőség)
![]() |
A 2021/2022-es tanévre való jelentkezés információiFelvételi tájékoztató, nyílt nap: az idei tanévben csak online tájékoztatók és online iskolalátogatások lesznek elérhetőek. Információkat az iskola honlapján és Facebook oldalán közlünk majd. Írásbeli felvételi vizsga
Jelentkezési lap írásbeli vizsgára (xls) Jelentkezési határidő az írásbeli vizsgára: 2020. december 4. Írásbeli vizsga hatodikosoknak és nyolcadikosoknak: A javított dolgozatokkal kapcsolatos észrevételt február 1-ig lehet beküldeni a felveteli[kukac]akg.hu címre ezen a kitöltött és hitelesített űrlapon. Felvételi jelentkezésA felvételi jelentkezés határideje: 2021. február 19. Az egyénileg jelentkezést benyújtó tanulók is kizárólag a KIFIR elektronikus adatlapkitöltő rendszerben állíthatják elő a felvételi lapokat, azok kézi kitöltésére nincs lehetőség. Szóbeli vizsga (egyéni meghívóval): 2021. március eleje A szülői költségtérítés a 2021/22 tanévben 110 000,- Ft/hó (12 hónapra). AKG OM azonosító: 035454 Feladatellátási hely: 001 |
Kedves leendő középiskolás!Ha a hagyományos tantárgyakat szeretnéd érdekes, új megközelítésben tanulni, emellett szeretnél a továbbtanulásodhoz biztos alapokat, magabiztos fellépést, mindeközben szeretnéd kibontakoztatni a tehetségedet, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium 5 és 7 éves képzését neked találták ki. |
Kedves Anyukák és Apukák!Az AKG Magyarország első alapítványi iskolájaként 1988. augusztus 27-én nyitotta meg kapuit. |
Bevezetés – avagy nagyon röviden az AKG-ról
Az AKG jelenelvű, szabad, személyközpontú, alternatív iskola
Általános alapelvünk: A gyerek nem az életre készül, hanem él.
- Jelenelvű, mert pedagógusaink szakmai meggyőződése, hogy a kamaszkor csak éppen annyira átmeneti állapot az ember életében, mint bármely más életszakasz. Így, a felnőttkorra való kondicionáláson túl, nagy hangsúlyt fektetünk a rövidtávú sikerekre való törekvésre, a napi örömök megélésére, az aktuális problémák, konfliktusok feloldására.
- Lemondtunk az intézményi szabályozó eszközökről (pl. ellenőrző), s helyére az információ szabadságát, a tanulók szabad döntését, a személyességet, az érdeklődést, az érdekeltséget helyeztük. A jogi eszközök helyére a patrónusi rendszer került. A patrónus választása az iskolakezdés előtti nyitótáborban történik.
- Szakmai programunk szerint a működés középpontjában az egyes gyerek áll, ezért a személyes kapcsolatokat leginkább erősítő, folyamatos együttműködést igénylő szervezeti és tevékenységformákat alakítottunk ki.
- Az AKG programja szorosan kötődik a század eleji reformpedagógiákhoz, pedagógiai alternatívákhoz; érték, norma és képzési alternatívákat kívánunk közvetíteni diákjaink számára.
Az AKG is iskola. Egy gimnázium, ahol tanulni lehet és kell!
Az AKG digitális iskola. Minden tanuló a képzés egész ideje alatt saját laptopján tanul, s a feladatok, információk egyaránt digitálisan kerülnek feldolgozásra.
- A program a központi érettségi követelményeket meghaladó célokat tartalmaz.
- A képzés három szakaszból áll.
- a 10. évfolyam végéig tartó kultúraközvetítő, alapozó szakaszból
- A 11. évfolyamon második idegen nyelvet megtanító nyelvi évből
- a 12-13. évfolyam pályakialakító, felvételire felkészítő szakaszból
- Minden tanulónak a képzés alatt meg kell tanulnia önállóan és csoportban együttműködve tanulni, elemezni, összegezni, prezentálni.
- Az AKG szakmai programjának célja a képességfejlesztés, s ezen belül kiemelten a szociális kompetenciák fejlesztése.
- Minden tanulónak önálló rövid és egész éves projektet kell teljesíteni.
- Az érettségire bocsátás feltétele két idegen nyelvből középfokú (B2) nyelvvizsga.
- A végzős tanulók átlagos érettségi eredményei több évtizedes átlagban meghaladják a 80%-ot.
- Lényegében minden tanítványunk továbbtanul, az utóbbi években kb. 50%-uk külföldön.
Az AKG alapítványi iskola
- A tanulmányok költségeit az állami normatív támogatás (20%) és a szülői ház költségtérítése fedezi (80%).
- A költségtérítés az AKG minden kötelező programelemét fedezi, további tanulmányi költségek vállalására nincs szükség (kivétel a külföldi út utazási költsége).
- Az étkezés és az egyéni taneszközök (füzet, íróeszköz, számítógép, tankönyv stb.) költségeit a család fedezi
- Az AKG ösztöndíj támogatást nyújt az arra érdemes, tehetséges tanulóknak. Függően a felvételin elért eredménytől és a család anyagi helyzetétől, a támogatás a képzés teljes költségét is fedezheti.
Az AKG a miniszter által jóváhagyott alternatív kerettantervvel rendelkezik
A részletes program itt olvasható: Az AKG pedagógiai programja
Amit a jelentkezésről tudni kell
Írásbeli felvételi: az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban rendezett központi írásbeli vizsgára egyénileg kell jelentkezni.
Az előző tanévek írásbeli felvételi feladatsorai és javítási útmutatói (oh.gov.hu)
Az Oktatási Hivatal hivatalos jelentkezési lapját kitöltve a következő címre kell eljuttatni: AKG, 1035 Budapest, Raktár utca 1.
Kérjük, hogy a jelentkezési lapon feltétlenül tüntessék fel a használatban lévő elérhetőségi email címeket!
Szóbeli felvételi: Az írásbeli felvételi vizsga után lehet jelentkezni az iskola megfelelő tagozatára a KIFIR elektronikus adatlapkitöltő rendszer segítségével.
Az AKG OM azonosító kódja: 035454
a 4+1+2 hatosztályos gimnázium tagozatkódja: 0001
a 2+1+2 négyosztályos gimnázium tagozatkódja: 0002
(a +1 a nyelvi évet jelzi)
Minden további tájékoztatást a +36-1-250-3752, +36-1-388-6759 telefonszámokon, illetve a felveteli[kukac]akg.hu email címen lehet kérni.
A felvételi eljárással kapcsolatban Gáncs Zsuzsa iskolamenedzsernél lehet kérni tájékoztatást, a gancs.zsuzsa[kukac]akg.hu címen.
A felvételi eljárás
Felvételi keretszámok: Az AKG a hatodik és nyolcadik osztályt végzett diákok közül egyaránt 48 főt vesz fel, minden jelentkezőnek felvételi vizsgát kell tennie.
A felvételi két részből áll, a felvételi döntés a szóbeli beszélgetés alapján történik. Az általános iskolai bizonyítvány, az írásbeli vizsga, valamint a szülői használati útmutató (a jelentkezőről szóló leírás) biztosítja a felvételi döntések hátterét.
- Központi írásbeli vizsga – kétszer 45 perces, magyar nyelvi és matematikai kompetenciamérő dolgozat. A vizsgán elérhető: 100 pont.
- Általános iskolai bizonyítvány. A pontszámba a felvételi időszak félévi eredménye és a megelőző tanév év végi eredménye számít. A számított tantárgyak (5 db): irodalom és nyelvtan osztályzat átlaga, matematika, történelem, idegen nyelv (ha több van, akkor a jobbik eredmény), természetismereti tantárgy (ha több van, akkor a jobbik eredmény). A felvételi eredménybe beszámítható tantárgynak tanévenként azonosnak kell lennie (így nem lehetséges az egyik tanévben pl. az angol, a másik tanévben pl. a német nyelv beszámítása). Kivételt jelent ez alól, ha az adott tantárgynak csak egy tanévben van osztályzata (pl. az egyik évben természetismeret, a másik évben biológia osztályzat van, és nincs a két tanévben azonos nevű természetismereti tantárgy). Elérhető: 50 pont.
- Szóbeli felvételi beszélgetés (felvételi alkalmassági döntés). A szóbeli felvételi vizsgához szükséges egy szülők által írt „használati útmutató”, segédanyag a szóbeli beszélgetéshez (küldhető e-mailben: felveteli[kukac]akg.hu)
A szóbeli vizsga előtt elérhető pontszám 150 pont. Ötszöröst meghaladó túljelentkezés esetén a 180. helyen lévő tanuló pontszáma határozza meg a szóbelire való behívás ponthatárát – mindkét tagozat esetében, külön-külön.
A szóbelin a háromfős felvételi bizottság dönt a felvételről. A felvételin figyelembe vesszük az írásbeli teljesítményt, az általános iskolai bizonyítványt és a szülői használati útmutatót.
A szóbelin vizsgált képességek:
- folyamatos olvasás és szövegértés,
- írás- és fogalmazáskészség, a legalapvetőbb anyanyelvi ismeretek, életkorhoz igazodó szókincs,
- beszédkészség, kommunikációs helyzetfelismerés,
- figyelemkoncentrációs képesség,
- az analitikus gondolkodás elemi szintjei,
- a négy alapművelet készségszintű használata,
- elemi logikai problémák felismerése és megoldási képessége,
- szabály- és normatudat, együttműködési képesség,
- a társadalmi szokások megfelelő helyzetekben megjelenő használatának képessége,
- elemi etikai normák,
- a közvetlen környezetben való tájékozódás, eligazodás képessége
A szóbeli bizottság által meghatározott döntési kategóriák: feltétlenül megfelelt, megfelelt, alapítványi férőhelyen felvehető, nem felelt meg.
Amennyiben a feltétlenül megfelelt kategóriában több alkalmas jelentkezőt választ ki az adott tagozathoz tartozó összes felvételi bizottság, mint a meghirdetett keretszám, a rangsorrendet az írásbeli eredmény és az általános iskolai bizonyítvány együttes pontszáma (max. 150 pont) határozza meg. Amennyiben a feltétlenül megfelelt kategóriába kevesebb jelentkező kerül, mint a meghirdetett keretszám, a megfelelt kategórián belül a rangsorrend szerint kerülnek felvételre a jelentkezők.
Az azonos teljesítményt nyújtó jelentkezők között az AKG-s kötődés előnyt jelent (volt AKG-s szülő, jelenlegi AKG-s testvér).
A felvettek 2/3-át az iskola, 1/3-át a többletköltségeket vállalók közül az alapítvány veszi fel, azok közül, akik megfeleltek a felvételi eljárásban, de nem kerültek be a felvettek közé. Az iskolai felvételről a felvételi bizottságok, az alapítványi helyekről az alapítvány ügyvezetése dönt – kisiskolai egyetértéssel.
Az írásbeli és a szóbeli felvételin való részvétel díjtalan.
Az alapítványi férőhelyekre való felvételi eljárásról
Az alapítványi férőhelyek fenntartásának célja az iskola működéséhez többlettámogatás gyűjtése.
A többlettámogatás céljai:
- Az AKG infrastrukturális, technikai fejlesztése,
- Az átlagos költségtérítés csökkentése,
- A rosszabb anyagi helyzetben lévő tehetséges tanulók felvétele,
- A hátrányosabb helyzetben lévő családok támogatása.
Az elmúlt években évi több százmillió forint fejlesztést és ösztöndíj-támogatást biztosított az iskola, illetve a tanulói számára az AKG Alapítvány.
Az AKG Alapítvány évente 16-16 jövendő hetedikes és kilencedikes tanulót vehet fel az AKG felvételijén részt vett és fel nem vett tanulók közül. A felvételi lehetőséghez a szülői költségtérítést meghaladó, az iskola működését szponzoráló támogatással lehet jutni. Ezekre a helyekre írásos ajánlatot kell tenni, mely a vállalt többlettámogatás összegét és ütemezését tartalmazza.
A többletköltség vállalásáról lezárt borítékban, legkésőbb az iskolai férőhelyekről hozott döntést követő héten lehet nyilatkozni. A döntésre két fordulóban kerül sor. Minden ajánlattevő tájékoztatást kap az ajánlat elfogadásáról, illetve módosítási lehetőségéről. A módosításokat követően a kisiskola egyetértésével az alapítvány ügyvezetője dönt a felvételről, erről írásban tájékoztatja az ajánlattevőket.
Az AKG Alapítvány csak olyan tanulót vehet fel, akinek felvételét a kisiskola patrónusai is elfogadják.
Az alapítványi helyről született döntés szempontjai
- Az ajánlat jelenértékű összege
- A tanuló felvételi szereplése
- Az azonnali támogatás összege.
A felvételi döntések után
A 48 tanuló felvételéről két fordulóban, de azonos eljárásban tájékoztatjuk az iskolai és az alapítványi férőhelyen felvetteket.
A mi döntésünket követően a családoknak háromoldalú, hosszútávú szerződést ajánlunk. A szerződés tartalmazza az iskola, a család és a tanuló kötelezettségeit, jogait, beleértve a tartalmi és anyagi területeket egyaránt.
Első fordulóban a 32 iskolai felvett tanuló családjával köt az iskola és az alapítvány polgárjogi szerződést (ennek szövegét előzetesen közzétesszük az AKG honlapján). A második fordulóban a szponzori döntéseket követően köt az alapítvány és az iskola polgárjogi szerződést a családokkal.
A szerződés aláírását követően, beíratáskor keletkezik az AKG-val tanulói jogviszonya a tanulónak. A szerződés aláírását követően mindkét csoport azonos módon, azonos tanulói jogviszonnyal vesz részt az AKG életében. Az, hogy a tanulót az iskola vagy az alapítvány vette fel, nem nyilvános információ.
Visszalépés esetén a kisiskola patrónusai döntenek a következő tanuló felvételéről.
A képzés jellemzői
Alsó középfokú szakasz
7-10. évfolyamon (hatosztályos gimnázium, 4+1+2 tagozat)
9-10. évfolyamon (négyosztályos gimnázium, 2+1+2 tagozat)
(a +1 a nyelvi évet jelzi)
Az alapképzésben általános és egységes képzést nyújtunk, a személyre szóló differenciálás a csoportokon belül történik. Az iskolai életet a gyakorlatias és problémacentrikus megközelítés, az epochális tanítás, a projektek, a differenciált, de mindenki számára előírt tevékenységformák, dominánsan iskolai, gyakorlatorientált, a tapasztalatokon nyugvó ismeretszerzés, közösségi tanulás, osztályozásnélküliség jellemzik. Tantárgyblokkokban, nagyobb műveltségi körökben tanítunk: anyanyelvi, idegen nyelvi kommunikációs; társadalomismereti; matematika; művészeti; természettudományi blokkok; gyakorlati tárgyak (informatikai-ismeret, művészeti alkotó tevékenységek, gazdálkodási ismeretek, kommunikáció, tanulásmódszertan, testnevelés). A tantárgyak szorosan kapcsolódnak egymáshoz, és számos területen lehet egyénileg elmélyülni az anyagban. Minden diák azzal foglalkozik a legtöbbet, ami a legjobban érdekli.
Az első két évben magasabb óraszámban tanulják az angol nyelvet (kellő számú biztos angoltudással rendelkező diák felvétele esetén, az iskolai kapacitást figyelembe véve egy másik nyelvet).
Nyelvi év: 11. évfolyam (mindkét tagozaton)
Ebben az évben az órák 2/3 részében (18 órában) a második idegen nyelv intenzív tanulása (spanyol francia, német) mellett informatikai képzés, testnevelés, angol szintentartás és képességfejlesztés történik. A második idegen nyelvet kezdő szintekről kezdik a csoportok, és a tanév végén B2 szintű vizsgát tesznek. A tanévben így 4 hagyományos iskolai tanév tananyaga sűrűsödik össze egy egyéves folyamatos intenzív nyelvtanulássá. A második félév végén 9-10 napos csereutazáson vesznek részt tanulóink az adott nyelvterületen (Spanyolországban, Németországban és Franciaországban). Állandó cserepartnereink diákjait a mi diákjaink látják vendégül. A nyelvi év befejezése után tanulóink nagy arányban tesznek előrehozott középszintű érettségit, nyelvvizsgát. A szakasz önálló éves projektbeszámolóval zárul.
Felső középfokú szakasz: 12-13. évfolyam (mindkét tagozaton)
A gimnáziumi képzésben differenciált, alternatívákat kínáló, teljes, érettségivel lezárt képzést nyújtunk. Ezt a szakaszt a szaktudományok önálló megjelenése, a jellemzően egyéni órarendek, az önálló tanulás, a tárgyanként, programonként többszintű (emelt, közép) képzés, a szaktudományos specializációk, osztályozás, vizsgák, a nagyobb lélegzetű egyéni alkotások jellemzik. Általános cél a pályaorientáció, az érettségire, felvételire való felkészítés, de hangsúlyos a tanulás, mint öncél, a tudás, a kultúra megszerzésének öröme.
Tantárgyak: magyar irodalom, történelem, idegen nyelvek, anyanyelv, matematika, természettudományok (fizika, kémia, természetföldrajz, biológia), társadalomtudományi és közgazdasági tantárgyak (közgazdaságtan, társadalomismeret, pszichológia, társadalomföldrajz) művészeti tárgyak, alkotó körök, testnevelés.
Az iskola az érettségi tárgyakból 5 főtől, bármely más tárgyból 8 főtől biztosít tanulási lehetőséget.
Horn György az AKG-ról