Kréta útmutató tanároknak

(Egyelőre rendezetlen útmutató az AKG-ban használandó eljárásokról a Kréta rendszerben)

1. rész

Praktikus és fontos tudnivalók

  • A fogadóórákat a szaktanárok adják majd meg (a közösen megbeszélt időpontra), így ők határozzák meg az időkorlátot is, illetve azt is, hogy melyik évfolyam szüleit fogadják.
  • Nincs külön dolgozat menü, de természetesen egyszerre is írhatóak be azonos típusú értékelések egy csoportban.
  • Van olyan, hogy iskolaérdekű távollét igazolás (pl. verseny), ez nem fog beleszámítani az összes igazolt mulasztásba (így állítottam be), de látható a hiányzás.
  • A 100%-os értékelés megemelését 120%-ra megkértem, elvileg működni fog, ígéret van rá. Még nem üzemel.
  • A nullás és hatos félévi és tanév végi értékelés (a bizibe) működik, ezeket az értékeket szöveges értékelésként kell rögzíteni (be van állítva hozzá a kiválasztható érték). Hátrány, hogy az átlagba nem számít be egyik se (mivel szöveges), ezért nem lesz jó a tanulói átlag kimutatása. Döntenünk kéne majd a további szöveges év végi értékelésről, így pl. az éves projekt, tanulásmódszertan, alkotóház minősítési szövegeiről (megfelelt, részt vett, stb.).
  • A tantárgyak alapvetően a bizonyítványban már nyomtatva rögzített elnevezéssel szerepelnek, második forrásként (ami nem volt nyomtatva) Tamás év végi biziírási segédletét használtam.
  • Létezik főtantárgy és altantárgy fogalom, az altantárgy nem kap önálló tanév végi értékelést a bizibe, csak az a főtantárgy, amihez tartozik. Így kapnak majd értékelést az alkotókörök és szaktárgyi specializációk, valamint az alkalmazott közgazdaságtan óra is. Hogy pl. az összesített alkotóköri értékelést hogyan tudja írni a patrónus, az még kérdéses, de valahogy megoldjuk.
  • Minden tanóra tanteremhez tartozik majd, ami jó, mert követhető lesz a terembeosztás is, csakhogy az nem fog gyorsan elkészülni. Így a tanév elején a legtöbb óra ún. általános tanterembe lesz berakva.
  • A közösségi szolgálat nem tanóra alapú, hanem sima adminisztrációs feladat, de a kijelölt személy ezt ugyanúgy tudja majd kezelni.
  • A pedagógus meg tudja adni önmagának a publikus elérhetőségét (email, telefon), a szülő onnantól kezdve el tudja érni.
  • A tanórák a megszokott módon, sávokban jelennek meg. Megadható csengetési rend is, és az alapján percre is láthatóak a heti órarendek – de hogy ez hogyan tud üzemelni a valóságban, az még kérdéses nekem. De már beállítottam az AKG-ban ténylegesen lévő 16 féle eltérő csengetési rendet, lehet, hogy alkalmazni is fogjuk tudni (azért értetlenkedem, mert az van a leírásban, hogy mindig csak egyféle csengetési rend lehet az aktív az iskolában – ezt nem tudom ránk értelmezni).
  • A nyelvi szintek bekerültek a nyelvórák tantárgyneveibe. Ez már korábban is terv volt. Tehát nincs már angol nyelv nevű tantárgy, csak angol nyelv B2. Hiszen a bizibe is így kerül, és a naplóban más mód nincs is a szintjelölés megjelenítésére.
  • Enaplótól függetlenül az a javaslatom, hogy a novemberig tartó nyelvi felkészítő foglalkozások nem tanórák, nem specializációk (nem adnak jegyet), tehát szakkörök legyenek. A naplóba már így is vannak bejegyezve.
  • A nulladik óra (akárcsak a MaYorban) nem adható meg úgy, hogy két órának számítson. És nincs -1.
  • Nem annyira kényelmes, hogy nem adható meg egy konkrét tanórai foglalkozáshoz két tanár. Taníthatja két tanár ugyanabból a tárgyból ugyanazt a csoportot, és így közösen kezelik az értékeléseiket, viszont olyan lehetőség nincs, mint a MaYorban volt, hogy majd az óra beírásakor adják meg, hogy melyik szaktanár tartotta a tanórát. Tehát minden egyes órarendi óra egy konkrét tanárhoz lesz kötve. Ez leginkább az 1-6-on jelent problémát, jelenleg ugyanis pl. egy Tan-ösvény foglalkozást csak egy személy tud adminisztrálni, a többi kísérő csak akkor, ha ők is hozzá lesznek rendelve egy-egy konkrét órához vagy naphoz.
  • Ugyancsak nem adható meg ad-hoc módon egy órarendi óránál, hogy az most irodalom vagy magyar óra legyen. Így a 12-13.-os magyar csoportoknál egységesen a pénteki napra került a Magyar nyelv tanóra, a többi napon van Irodalom.
  • Nincs egyszerű lehetőség arra, hogy az osztályozó- és javítóvizsgákat augusztus utánra halasszuk. A törzslapokat le kell zárni augusztus 31-ig. Az AKG-ban továbbvihető az, aki megbukik egy tárgyból, tehát nem probléma a továbblépése valakinek akkor sem, ha nincs érvényesen lezárva aug. 31-én. De ez tényleges nullás beírást kell hogy jelentsen, nem lehet halogatni a bizi és a törzslap megírását őszre. (Ez a megelőző tanévre és a mostani őszre még nem vonatkozik)

2. rész

A tanárok belépésének módja:
https://akg.e-kreta.hu
Felhasználónév: Vezetéknév.Keresztnév
A vezetéknévben nem szerepel a „férjemné” előnév, de a kötőjeles név igen. A keresztnévben csak az első keresztnév. A kettő között pont van.
Pl. Dr. Kovácsné Magyar-Lengyel Gizella Annamária belépési neve: Magyar-Lengyel.Gizella

Az első jelszó kicsit bonyolult, de nem szeretnék belépési lehetőséget adni külsős szereplőnek. Jelszóváltoztatás javasolt.
Jelszó: Akg123456
Ahol az 123 helyén az oktatási azonosító utolsó 3 számjegye van, a 456 helyén pedig a TAJ szám utolsó 3 számjegye.

Mindkét esetben ugyanaz a jelszó, és a létrehozási módja is azonos, mint a tanároknál, tehát kell hozzá a tanulói azonosító és a TAJ szám is.

A szülők emailben megkapták a bejelentkezési adatokat (oldal címe, felhasználónév és jelszó), de a kisiskolavezetőknek elküldöm külön is, hogy tudjanak nekik segíteni, ha megakadnak valahol.

Szülők felhasználónév: SzületésiVezetéknév.Keresztnév.1234.Tanuló-keresztneve
Az 1234 helyén a gyermekének születési hónapja és napja szerepel.
Sajnos minden testvér gyermekhez külön felhasználónév tartozik, külön belépéssel, nem olyan barátságos a rendszer, mint a Mayor volt.
Például, ha az édesanya születési neve dr. Kovács Mónika Éva, a gyermekei közül az egyik Zoltán, a másik Éva, és mindketten 2015.06.08-án születtek, akkor ez lesz a két belépőneve:
Kovács.Mónika.0608.Zoltán
Kovács.Mónika.0608.Éva
(Így elérhetővé vált, hogy az azonos nevű szülők, gyerekeik és az ikrek biztosan különböző usernevet kapjanak) (ja, és a gyerekek szülinapját is könnyebben fejben tartják majd ezután)

Diákok felhasználóneve: Vezetéknév.Keresztnév.1234
Az 1234 helyén a tanuló születési hónapja és napja szerepel.

A jelszó képzési módja mindkét esetben: Akg123456
Ahol az 123 helyén a DIÁK oktatási azonosítójának utolsó 3 számjegye van, a 456 helyén pedig a TAJ szám utolsó 3 számjegye.

Specialitások:
A két keresztnévvel rendelkező diákok felhasználónevének első tagja az csak az első vezetéknév.
A kötőjeles vezetéknevek viszont megmaradtak a felhasználónévben is.
Szülők esetében erre kevésbé tudtam figyelni, itt a kétszavas vezetéknév előfordulhat, mint felhasználónév.
Kérésre minden felhasználónév megváltoztatható.

A csoportok diáklistáit a Krétában sajnos csak az admin tudja változtatni, a szaktanár, a kisiskola nem, így lehetőleg akkor tennék be újabb listákat, ha már véglegesek. (pl. a 12-13.-os tesit csak a második héten)
Továbbra is nyomatékosan kérem, hogy a küldött diáklistákba a hivatalos nevek kerüljenek, ehhez segítségül elküldtem korábban a kisiskolavezetőknek és szakmai vezetőknek a névsorokat.

– Sajnos két tanár nem tudja kezelni a csoportját egy időben, csak úgy, ha meg van adva előre, hogy ki mikor tanítja a csoportot. Ez az általános iskolában okoz főleg gondot, de a gimiben is vannak ilyen órák.
– Nincs lehetőség egyéni tanulói órarend megtekintésére, még osztályfőnökként sem (csak tankörlista kapható).
– A kisiskolavezető az évfolyam „osztályfőnöke”, a patrónus csoportvezető egy olyan csoportban, aminek a tagjai a csibéi. A patrónusi feladatok a Tanári feladatok / Csoportvezető menüben találhatóak.
– A tantermek majd elérhetőek lesznek, amint véglegesnek tekinthető majd az órarend és a terembeosztás (ez nem lesz meg túl hamar…)
– Az iskolában létező 16 féle csengetési renddel nem tud mit kezdeni a napló (igen, ennyi van, próbáltam rendszerbe illeszteni, de egyelőre nem lehet), ezért az úgynevezett Napirend résszel ne is foglalkozzatok. Ebben egységesen óra egészkor kezdődnek az órák és 15 percesek a szünetek. Sajnos az órarendek többségét is csak Napirendben lehet megtekinteni, nem tanítási sávokban. A saját órarend sávokban a Haladási napló kitöltése menüben érhető el, patrónusoknak a Tanári feladatok / Csoportórarend menüben pedig csibék, kupacok, csoportok órarendje is sávokban van.

3. rész

– Sajnos nem működik az a módszer, ahogy a diáknak megpróbáltunk kétféle „osztályt” is kreálni, hogy a kisiskolavezető és a patrónus is tudja kezelni a diákok ügyeit. A csibék (mint csoportok) nem teszik lehetővé, hogy a csoportvezető (patrónus) kezelje a hiányzásokat, így jelenleg csak az osztályfőnök (kisiskolavezető) tudja ezt megtenni. A megoldás az lesz, hogy át lesz majd szerkesztve az egész, az osztályok a csibék lesznek. A dolog hátránya az lesz majd, hogy egyáltalán nem lehet osztálybontásokat kreálni, hiszen az osztályoknak (csibéknek) nincsenek bontásai, azok az évfolyamoknak vannak a gimiben. Ez jelentős szerkesztési feladat lesz majd, tehát nem lesz hamar készen, és addig – ahogy írtam – csak a kisiskolavezető tud hiányzásokat igazolni. Türelmet kérek.

– Azoknak a tanulóknak, akiknek egy időpontban két órán is jelen kéne lenniük (órarendi ütközés miatt), korábban lehetőségünk volt felmentést adni egy-egy konkrét tanóra látogatása alól. Így nem kellett egyszerre két helyen lenniük, nem írhatták be hiányzónak őket két órára is egy helyett. Ugyan a Krétában is van lehetőség arra, hogy (indoklás megadásával) egy tantárgy óralátogatása alól mentességet kapjon valaki (bár ez jogellenes, hiszen csak az értékelés alól kaphatna mentességet), de ez a tantárgy minden órarendi órájára vonatkozik, itt nincs lehetőség megadni konkrét napot, időpontot, mint a Mayorban. Ilyen esetben csak azt a megoldást látom most, hogy egyszerűen mindkét órán ott lesz a diák (az ütközése nem okoz gondot). Szerintem az esetleges hiányzásának beírása nem lesz problémás, mivel úgyis csak az egyik tanár írja be majd azt (a másik tudja, hogy hozzá olyankor nem is szokott bejárni).

– Értekezleteken elhangzott, de azért itt is megismétlem: az órarendekben szereplő „Napirend” időpontokkal ne foglalkozzatok, sajnos nem sávokat jelenít meg a tanári, tanulói órarendekben a Kréta, hanem időpontokat, amik nem relevánsak, hiszen az iskolában 16 féle csengetési rend létezik, és csak 1-et lehet hozzárendelni egy-egy naphoz. Tehát pl. a 8:00-8:45 időpontja egy órának azt jelenti, hogy az az első sávban van, ami kezdődhet 8:15-kor, 8:30-kor vagy akár 9:00-kor is az AKG-ban. A Haladási Napló kitöltésénél láthatóak csak sávokban az órák.

– Mint írtam, át lett szerkesztve a Kréta, a patrónusok lettek az osztályfőnökök, és így rendesen tudják már kezelni a csibéiket.

4. rész

Hiányzások kezelése

A szaktanár a haladási napló kitöltésekor be tudja jegyezni a tanulókat hiányzónak vagy jelen lévőnek, az alapbeállítás a jelen lévő.

A patrónus az osztályfőnöki feladatok között tudja igazolni vagy bejegyezni a hiányzásokat.

A hiányzás típusainak használatakor nincsenek korlátozások (nincs olyan, hogy csak 3 napot igazol a szülő, stb.). Fontos viszont az Iskolaérdekű távollét típus, mert ilyenkor a hiányzás rögzítve van, viszont ez nem számítódik bele az éves hiányzásba. Tipikus használat: versenyek.

A Mulasztások kezelése oldalon a szaktanárok által bejegyzett órákon való jelenlétet tudja csak kezelni. Új hiányzást az osztályfőnök csak akkor tud beírni, ha a szaktanár már naplózta az órát (Mulasztások kezelése / Napló nézet). A patrónus a Tanuló nézetben vagy a Napló nézetben akár ki is veheti a szaktanár által beírt hiányzást.

Ha a patrónus egész napos vagy több napos igazolást ad a tanulónak (akár előre is és visszamenőlegesen is!), azt az Igazolások lapon tudja megtenni.
Ha a tanuló egész napos hiányzását igazolja (akár előre is!), akkor a szaktanár már naplózott órái között ez igazolt hiányzásként jelenik meg (és a szaktanár nem tudja módosítani), ha pedig még nem naplózta az órát, akkor is be van jegyezve az igazolt hiányzás, de a szaktanár ezt még át tudja állítani jelenlétre. (Ennek értelme: a patrónusnak bejelenti a szülő az egész napos hiányzást, ő ezt be is jegyzi igazoltnak, de a tanuló mégis megjelenik az órán)
Az igazoláshoz nem szükséges megjegyzést írni.

A szülőktől nem kell kérni a Krétában való igazolást (elég a hagyományos mód is), de ha így igazolnak, illetve ha orvos küld az EESZT-ben orvosi igazolást, akkor azt be lehet jegyezni.

Helyettesítés

A helyettesítéses feladatokat egyelőre nekem küldjétek, az óra elmaradását a tanár magának is be tudja vezetni a Haladási naplóban.