Inkluzív közösségek, hatékony stresszkezelés, környezettudatos szemléletformálás egy digitális iskolában
Az alábbiakban a projekt keretében teljesített iskolalátogatások, illetve szakmai továbbképzések alatt gyűjtött jógyakorlatokat tesszük közzé. A többségüket gimnáziumi és általános iskolai diákokkal egyaránt lehet használni, illetve a tanárok számára javasoltak iskalotípustól függetlenek. Három kategóriába gyűjtöttük őket:
- intézményi gyakorlatok
- osztályfőnöki órán, osztályban használható gyakorlatok, illetve tanároknak csapatépítésre
- szaktárgyi jó gyakorlatok
Intézményi jógyakorlatok
| Konyhai ismeretek | A 7-9. évfolyamokon a diákok konyhai ismereteket tanulnak kis csoportban, 10-12 fővel |
| Kerékpárhasználat | Az iskola elhelyezkedése és a környezeti viszonyok lehetővé tették a kerékpáros közlekedés középpontba állítását. A diákok többsége kerékpárral járt iskolába, s az ehhez szükséges infrastruktúrát az iskola kiépítette. Emellett minden diáknak kerékpározással kapcsolatos ismereteket is el kell sajátítani az iskolában – sőt vizsgát is kell tenniük ebből a tárgyból. |
| Iskola – óvoda átmenet | Az iskolában az óvoda és az iskola egy épületben volt, mi több, egy szervezeti egységben volt. Ez lehetőséget biztosított az óvoda-pedagógusok és a tanítók közös munkájára. Az óvodás nagycsoportosok és az általános iskola első osztályába járók több közös programban vettek részt, megkönnyítve ezzel az óvoda-iskola átmenetet. |
| Hosszú déli pihenő | A diákok napirendje az iskolában speciális volt: négy délelőtti óra után hosszú, egyórás szünet következett, majd utána folytatódtak a tanórák |
| Csendes fülke | Jó volt hallani és látni a nyugi sarkot, a csendes fülkét. A zajos iskolában a gyerekeknek elvonulási helyet biztosít. |
| Online napok | Elgondolkodtatott a heti illetve havi egyszeri online tanulás lehetősége, mely az órarendbe van iktatva így rendszerszerű és igazodik a tanulók és tanárok beosztásához. |
| Sakk mindenkinek | Két szabadon felhasználható sakk-készlet is van az iskolában, egy a közös folyosón, egy a könyvtárban, a könyvtáros mindennap másik sakk feladványt állít fel a könyvtárban levő készlet mellé |
| Takarók | A közös folyosón egy nagy tárlóban kellemes, puha takarók találhatók, bárki elvehet belőle, hogy bekuckózzon valahová, ha szükségét érzi |
| Hangszerek közösben | Szabadon használható zongora és elektromos gitárok állnak a diákok rendelkezésére, fejhallgatóval is használhatóan a közös helyiségben |
| Mezítlábas iskola | Elsődlegesen az éghajlat sajátosságai miatt (télen hó, nyáron sár), de az iskolába érve mindenki leveszi a cipőjét. Egyes tanárok papucsban vannak, de a többség és diákok is egyszerűen fuszekliben flangálnak a folyosókon, a termekben. Ez nem csak az otthonosság érzetét teremti meg, hanem a diákok közti materiális versengés egy fontos színterét is kiiktatja. |
Osztályfőnöki órán, vagy tanári csapatépítésre, egyéni reflexióra használható jó gyakorlatok
| Goosechase applikáció (újbóli) felfedezése (tanároknak). | Tantermen kívüli digitális kincskereső játék készítése az applikáció segítségével. |
| ActionBound applikáció | Tantermen kívüli digitális kincskereső játék, bármilyen tantárgyi tartalommal feltölthető, csak mobiltelefonra van szükségük a gyerekeknek a használatához. |
| Tanári érzékenyítés 1. | Csoport körben ül. Tanító néni (feladat vezetője) középen. Megkérjük a csoport résztvevőit, hogy egyesével menjenek oda a tanító nénihez, mintha sírnának valami miatt. Mondják el, milyen bánat érte őket, ami miatt sírnak. Az első beütötte magát, felhorzsolta a karját. Tanító nénitől kap egy ragtapaszt. A másodiknak hiányzik az anyukája, ő is ragtapaszt kap, és így tovább. Mindenki ragtapaszt kap. Inklúzív nevelésnél oda kell figyelnünk, hogy mindenkinek úgy segítsünk, ahogyan neki jó. Nem kaphat mindenki egyformán ragtapaszt. |
| Tanári érzékenyítés 2. | Három csoportban ülnek a gyerekek. Három mondatot kell lemásolni a tábláról, minden csoportnak egyet-egyet. Az egyik mondat angolul van, a másik kínaiul, a harmadik arabul. Tanár körbesétál. Megjegyzéseket tesz a mondatokat másoló gyerekekre. Valakivel kiradíroztatja, újraíratja, a másikat megdicséri, vagy csak hümmög, a fejét csóválja. Érzékelni lehet a feladat során, hogyan változik az egyén hangulata és teljesítménye a kapott visszajelzések hatására. Három különböző nehézségű mondatról volt szó. A játék rámutat arra, hogy a való életben is előfordulhat, hogy ugyanaz a feladat valakinek könnyű, valakinek viszont rendkívül nehéz. A tanár, szülő vagy bármilyen vezető szerepében lévő személy óriási felelősséggel tartozik azért, hogy hogyan reagál, hogyan segít, és milyen visszajelzéseket ad. |
| Diák tanulástechnika 1.
KWL diagramm
|
K-What I know (mit tudok)
W-What I want to know (mit akarok tudni) L-What I have learnt (Mit tanultam) Tanulás előtt nézzük át, hogy mit tudunk a témáról mi magunk. Aztán gondoljuk végig, hogy milyen ismeretet nem tudunk, vagy érdekelne minket. Végül a tananyag elolvasása után összegezzük, hogy mi volt újdonság számunkra. Ezt lehet ismételni ugyanannál a tananyagnál is. Egyre több lesz a „mit tudok” és a „mit akarok még tudni”, és egyre kevesebb az újdonság. |
| Diák tanulástechnika 2.
KUDO stratégia
|
Know
Understand Do Miután valamit úgy érezzük, hogy megtanultuk, gondoljuk végig, hogy értjük-e. Aztán próbáljuk átültetni a gyakorlatba, vagy legalábbis egy másik csatornán keresztül rögzítsük a tanultakat. (Építsünk, rajzoljunk, játsszuk el, kísérletezzünk…). Tartósabban rögzül. |
| Mindfulness kártya | A mindfulness gyakorlását szolgáló kártyapakli, amit a Smart Teachers Play More csapata állított össze, amit hazahoztam és le is fordítottunk magyarra és a pszichológus csapat is használni tudja az iskolánkban. Körben ülve mindenki elcsendesedik, és a kártyapakliból egy lapot húzva, az azon szereplő tevékenységet végzi adott ideig (mondjuk 1 percig) pl. lehunyt szemmel a körülötte lévő hangokra figyel. Vagy pl. csak a testtartására ügyel. |
| Mozgásos relaxáció | a gyakorlatvezetőt mozgásos meditációs utasításait követjük, majd mi magunk is mutatunk ilyen mozgásos gyakorlatot, gyakorlatsort. Vagy kimegyünk az erdőbe fürdőzni, csendben sétálunk, aztán leheveredünk és figyeljük a természetben lévő zajokat, hangokat. |
| Mazsola | egy szem mazsolával végzünk olyan tevékenységet, ami az érzékszerveinket aktivizálja hatékonyabban: pl, a mazsolát a fülünkhöz téve megfigyeljük, hogy „mit mond a mazsola”, ha morzsolgatjuk, vagy milyen kitapogatni a felületét, aztán az ízlelését is részekre lehet bontani. |
| Kifújó kórus | Egyes hangzókra, majd váltva hangzókat megszólaltató, jelenlétet erősítő, relaxációt és megfigyelési képességet fejlesztő gyakorlat. |
| Circle of concern / influence / control gyakorlat | Csibén lehet használni: koncentrikus köröket rajzolni, és beleírni a problémáimat, ill. mi az, ami foglalkoztat (concern), ebből mi az, amire hatással tudok lenni (influence), mi az, amit kontrollálni tudok (control) – csak azzal foglalkozni
Amiben felvezetjük a dolgokat, amik minket foglalkoztatnak a mindennapokban, és azokat amiket tudunk tenni az ellen hogy ezek minket zavarjanak. Majd összekötöm azokat amik kapcsolatban állhatnak egymással, ezáltal meglátom azt, hogy mik azok, amik felett kontrollt tudok gyakorolni. |
| Wheel of life
(ld. lent) |
beszínezgetni egy 1- 10 körszelet alakú skálán, hogy milyen minőségűnek ítéli meg jelenleg a saját életében ennek az elemnek a minőségét. Beszélgetésindítónak, önreflexiónak remek lehetőség. A kategóriák életkortól függően változtathatók. |
| STOP technika | a diákok is használhatják, ha úgy érzik, elhatalmasodik rajtuk a stressz és a pánik. S – sit/stand up (változtasd meg a testtartásod) T – think (gondold végig mit szeretnél csinálni) O – organise (tervezd meg a következő lépést) P – proceed (kezdd el a megvalósítást) |
| Feladatrávezetés | A belső frusztráltság kivetülésére egy olyan játékot játszottunk, ahol egy valaki nem tudta, hogy neki milyen feladatot kell megcsinálni a, rajta kívül viszont mindenki. És némán lehetett csak rávezetni arra, hogy pontosan mit kell csinálnia. Ez egy nagyon jó tapasztalás arra, amikor nem a te kezedben van a kontroll. |
| Bullying | Amikor bullying történik, Akkor nem szabad szembesíteni az áldozatot a bántalmazóval, mert akkor csak újabb lehetőséget adunk a bántalmazónak arra, hogy nyilvános őszintétlen bocsánatkéréssel megalázza újra az áldozatot. |
Szaktárgyi órán használható jógyakorlatok
| Könyv-projektek | 16 éves korosztály, B2+: könyvekhez kapcsolódó projektötletek – podcast, booktok-video, stb.; cél: kommunikációs csatornák fejlesztése |
| Utazás-projekt | 16 éves korosztály, B2+; utazás-téma bevezetése; utazással kapcsolatos állításokat mutat a tanár (PPT), két választás van mindhez, diákok a preferenciájuk alapján állnak be egyik vagy másik csoportba; cél: érdeklődés felkeltése, témához kapcsolódó szókincs felfrissítése |
| 16 éves korosztály, B2+; utazás-téma bevezetése; canva használatával projekt leírása; cél: pontos paraméterek megadása projektmunkához | |
| Journey of my T-shirt | Diákoknak angol projektmunkára. A diák egyik ruhadarabjának a történetét kell kutatnia az internet segítségével. A ruhadarabot gyártó cég greenwashing technikáit lehet megismerni, és a globális ellátási láncba bepillantani. A fast fashion fogalmának megismerése. |
| Greenwashing technikák (diákoknak és tanároknak) | Egy bolti látogatás során greenwashing példákat kell keresni. |
| Sitra Future megatrends kártyajáték | Két jövőkép építése: egy utopisztikus és egy disztopikus. A jövő megépítése LEGOval, majd a jövő eléréséhez, vagy elkerüléséhez vezető utak megtervezése (diákoknak és tanároknak). |
| Zeneoktatás | Az egyik szlovéniai iskolában az énektanár vegyes korcsoportnak tartott énekórát. Ennek keretében minden diáknak lehetősége volt kortárs könnyűzene segítségével ritmusgyakorlatokat gyakorolni. Erre célra egy dobfelszerelést állított össze a tanár, s a diákoknak egy-egy sláger alapritmusát kellett „visszadobolni”. |
| Szülinapos dal | You are my sunshine c. dal átdolgozása, mely szerint az ünnepelt nevével és többes számban énekeljük. |
| Ritmusjáték | Vonatos és lovas kirándulás képzelt környezetteibe helyezett, karmesterjátékkal is bővíthető, szolmizációs hangok hangoztatásával történő természeti jelenség utánzó, egyszerű, egyszólaból többszólamúvá alakuló ritmus és dallamjáték. |
| Dallamtükröző | vagy változtató tükör játék. Énekbeszéd módjára az „Énekeld-a-ne-ved” felhívást mindenki visszaadja, majd akire mutatok, saját nevével ismétli vagy változtat valamit a kapott dallamon: „az én nevem Dó-ra”. Fejlesztői szempontból nagyon hasznos többcsatornás igazodást fejlesztő játék. |
| Stresszoldó tesióra | Testnevelés óra helyett tartják a stresszes időszakokban, pl. a vizsgák időszaka. A gyerekek a tesitanár vezetésével lazítanak, rázzák az izmaikat majd vezetett relaxáción vesznek részt. A diákok imádják, és valódi stresszmentesítő hatása van. |
| Egyéni tanulásszervezés | A matematika órán mindenki a teljesen egyéni tempójában halad és a tanártól kér segítséget, amennyiben elakadt |
| Személyes tárgy készítése | A vadászkés (puukko) különlegesen Lappföldön a nemzeti identitás fontos része, ami a természettel való kapcsolatot is szimbolizálja. Az iskolai műhely foglalkozáson minden diák 7-8 osztályban elkészítheti a saját puukko kését, a penge kovácsolásától a bőrtok varrásáig |
„Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk. „




