« Nemzetközi kapcsolatok

Erasmus+ KA1 projektbeszámoló, Spanyolország – Téglás Andrea

ERASMUS+ KA1 projekt :  Modernizált célok, megújuló módszerek, rugalmasan változó terek az oktatásban 

Social Media in the Classroom, Barcelona, Spanyolország, 2018. 08. 13-17.

A Social Media in the Classroom című képzésre azért jelentkeztem, mert igyekszem minél up-to-date-ebb maradni a közösségi médiával, és azzal, hogy használhatom fel az óráimon, szaktanárként, de patrónusként is, pl. témaheteken, csibéken.

A képzés 5 napos volt, Barcelonában, egy kifejezetten tanárok képzésére szakosodott szervezettől (Europass Teacher Academy), ahol nemcsak a közösségi média használatáról lehet tanulni, hanem vannak képzéseik művészeti témában is (élmény alapú oktatás), valamint audiovizuális technikákat is oktatnak pedagógusoknak (kép- és videószerkesztés, stb.). Egyszóval, bejáratott, megalapozott képzésről van szó, sok ötlettel, rutinos oktatókkal.

A képzésen egy-egy csoportban heten voltunk, párhuzamosan két csoport futott, az enyémnek Marta Mandolini volt a trénere, egy fiatal, olasz nő, aki már évek óta Barcelonában él, és képzéseket tart az Europass Teacher Academy-nek.

Az első nap bemutatkozással kezdtünk. A hét pedagógus négy különböző országból jött (Magyarországon kívül Lengyelország, Litvánia, Olaszország), a legtöbben általános iskolai tanítók voltak, de néhányan gimnáziumban is oktatnak. A bemutatkozások során videókat, prezentációkat láthattunk az iskolákról. A kurzus alatt a következő közösségi médiás eszközöket ismerhettük meg:

  1. Youtube

A videómegosztó használata során arra kaptunk tippeket, hogyan tudunk hatékonyabban keresni a több millió videó között, hogyan tudjuk a videókat specifikusan csoportosítani, listákat létrehozni, ezeket megosztani egy-egy személlyel vagy egy egész csoporttal.

  1. Pinterest

A Pinteresten rengeteg ötletet lehet találni egy-egy téma tanórai feldolgozásához, a tanterem feldíszítéséhez, és arra is jó, hogy megosszuk tapasztalatainkat, ötleteinket másokkal. Meg lehet jelölni a nekünk tetsző bejegyzéseket, és utána könnyedén vissza lehet azokat keresni.

  1. Edmodo

Ez egy rendkívül hasznos oldal, ha valakinek van digitális csoportja. Olyan, mint egy digitális osztályterem, facebook-kal párosítva. Amikor az ember létrehoz egy osztálycsoportot, tud benne jegyeket adni, posztolni, feladatot kijelölni, kvízt és szavazást létrehozni, valamint lehetséges nyomon követni egy-egy tanuló fejlődését.

  1. Seesaw

A Seesaw, az Edmodó-hoz hasonlóan egy digitális terem, ahová posztolhatunk egy-egy csoportnak/diáknak, vezethetünk blogot, kapcsolatot tarthatunk szülőkkel. Mégis én az Edmodó-t preferálom, mert átláthatóbb, s ott lehet jegyeket is adni, teszteket íratni.

  1. Wordart

Ezt a programot inkább dizájnhoz tudom elképzelni. Esetleg nyelvtanároknak szókincsfejlesztéshez, esetleg gondolattérkép készítéséhez. Lényegében szavakat gyűjtünk, melyeket formákban rendezünk, s így kapunk egy képet.

  1. Kahoot és Quizizz

 

Ez két kvízkészítő-program, amikkel tanórai feladatokat, anyagrészeket lehet feldolgozni, számonkérni, kvíz formájában. Nagyon hasznos összefoglaló órákhoz, ismétléshez, vagy ha csak játszani akarunk órán, de közben azt szeretnénk, ha tanulnának is a gyerekek. A kvízekhez képeket is be lehet illeszteni, lehet zenét választani alá, illetve videóval feldobni.

  1. Facebook

Bár a kamaszok egyre kevésbé használják, azért még mindig érdemes a Facebook-ot megemlíteni. Hasznos eszközei közé tartozik például a szavazás-, esemény-, csoport létrehozása. Valamint továbbra is népszerű a gyerekek körében a Messenger, ami lassan-lassan átveszi a Facebook funkcióit, s lehet rajt az előbb említetteket létrehozni.

A képzésen sok hasznos és érdekes dolgot tanultunk. Jó volt találkozni külföldi kollégákkal, s tapasztalatot cserélni arról, ők hogyan használják a digitális eszközöket az órán. Ezen kívül szerencsém is volt a tanfolyammal, mert pont a Gracià-ünnepre esett, amikor a barcelonaiak a Gracià-negyedet ünneplik felvonulásokkal, utcabállal, koncertekkel, valamint castells-építéssel. Ezek emberi tornyok, melyek akár több emeletnyi magasak is lehetnek, tetején mindig egy kisgyerekkel, aki az adott csapat zászlaját lengeti.

Sok élménnyel, jó ötlettel és szép emlékkel tértem haza, megérte ez az egy hét.

Téglás Andrea, 2018. szeptember 1.

A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.