Tantárgyi programok
 

Spanyol nyelv

7 éves gimnáziumi képzés

11. évfolyam (A1, A2, B1)

A1 szint

Kialakítandó cél:

A tanuló megérti és használja a gyakoribb mindennapi kifejezéseket és a nagyon alapvető fordulatokat, amelyeknek célja a mindennapi szükségletek konkrét kielégítése. Be tud mutatkozni és be tud mutatni másokat, meg tud válaszolni, és fel tud tenni olyan kérdéseket, amelyek személyes jellegűek (pl. hogy hol lakik), amelyek olyan emberekre vonatkoznak, akiket ismer, vagy olyan dolgokra, amelyekkel rendelkezik. Képes nagyon egyszerű interakcióra, amennyiben a másik személy lassan és világosan beszél és segítőkész.

Kommunikációs célok

Egy telefonszám megértése. Szavak betűzése. A kommunikáció fenntartásához szükséges alapvető eszközök. Bemutatkozás. Értetlenség kifejezése.

Személyekhez kapcsolódó alapvető információ, valamint vélemények és értékítéletek megértése. Személyekkel kapcsolatos ismeretadás és kérés: név életkor, foglakozás, nemzetiség, családi állapot. Egy döntés indoklása.

A szabadságon töltött idő leírása. Preferenciák és kedvtelések kifejezése. Helyzetmeghatározás. Dátumok, helyszínek, tevékenységek és szálláshelyek egyeztetése. Véleménykifejtés, megegyezés.

Vásárlás: információkérés egy adott termékről, az áráról, a fizetési módokról. Termékek és árak összehasonlítása. Véleménynyilvánítás és az adott vélemény alátámasztása érvekkel. Információ adása dolgok meglétéről. Mások szükségleteinek a megismerése, segítség felajánlása, adott tárgy kiválasztása és a döntés megmagyarázása.

Külső tulajdonságok kifejezése és ezek megértése. Fizikai tevékenységgel kapcsolatos kérdések feltevése és válaszok adása. Szokások leírása, Javaslatok, tanácsok adása. Szövegértés: lényeges információ kiszűrése. Olvasott szöveg tartalmának átadása. Egyetértésre jutni a fő pontokkal kapcsolatban. Tanácsok kidolgozása.

Lexika

Spanyol nyelvű országok nevei, ABC, számnevek, nemzetiségek nevei, családi állapot, kedvtelések, foglalkozások, tanulmányok, személyiségjegyek. Családi viszonyok. Utazás, szabadidős tevékenységek, turizmus, közlekedési eszközök, évszakok, hónapok nevei. A város: szállás típusok, szolgáltatások, helyszínek. Bolt típusok és termékek nevei. Pénznemek, színek, ruhadarabok és használati tárgyak nevei, öltözködési stílusok. Születésnapi ünnep, ajándékok. Az emberi test részei, külső jellemvonások, sporttevékenységek. A hét napjai.

Nyelvtan

A határozott névelő. A főnevek száma, neme. Személyes névmások alany esete. Mutató névmás. A SER létige ragozása. Az - AR, - ER, - IR végződésű szabályos igék Presente de Indicativo ragozása. A visszaható ige. A melléknév száma, neme. Birtokos névmások. Az Objeto Indirecto-val járó igék használata: INTERESAR, GUSTAR. Az e < ie tőhangváltós ige: QUERER. A létigék: HAY, ESTAR. A birtok: TENER. Kérdőszavak, kérdő mondatok. Ragozott ige + Infinitivo szerkezet: PREFERIR, QUERER, NECESITAR, TENER QUE. A számnevek egyeztetése. Mutató névmások: egyeztetett és semleges alakok. Az o < ue tőhangváltós ige: PODER. A hangsúlytalan személyes névmások: tárgyas és részes eset: Pronombres Personales de Objeto Directo, Objeto Indirecto. Az u < ue tőhangváltós ige: JUGAR. Rendhagyó igék Presente de Indicativo ragozása: DAR, IR, HACER. Az időhatározók használata. Tagadás: no, nunca. Mennyiség jelzők, határozók: muy, mucho… etc. A főnevek neme: típusosan rendhagyó alakok. Szerkezetek Infinitivo-val: HAY QUE, SER + Adjetivo.

Csoportos feladatok, szerepjáték

Interkulturális ismeretek

A2 szint

Kialakítandó cél:

A tanuló megért olyan mondatokat és gyakrabban használt kifejezéseket, amelyek az őt közvetlenül érintő területekhez kapcsolódnak (pl. nagyon alapvető személyes és családdal kapcsolatos információk, vásárlás, helyismeret, állás). Az egyszerű és rutinszerű nyelvi helyzetekben tud kommunikálni úgy, hogy egyszerű és direkt módon információkat cserél családi vagy mindennapi dolgokról. Le tudja írni nagyon egyszerű formában a viszonyulását valamihez, a közvetlen környezetében és olyan területeken, amelyek a legalapvetőbb szükségleteket érintik.

Kommunikációs célok

Személyes tapasztalatokról információcsere. Álláshirdetések megértése. Véleményalkotás egy adott munka előnyeiről és hátrányairól. Érvelés egy adott vélemény mellett. Információ átadása képességekről és ezek értékelése. Szakmai követelményekkel kapcsolatos információcsere. Állásajánlat tétele. Más ajánlatok elfogadása vagy visszautasítása.

Alapvető élelmiszerek vásárlása. Súlyok és mértékegységek. Rendelés leadása egy étteremben. Információkérés és adás egy adott fogásról. Étkezési szokások leírása és értékelése, ezzel kapcsolatos javaslattétel. Egy recept megértése egy beszélgetés alapján. Utasítások adása és megértése. Egy recept leírása és elmagyarázása.

Egy helyszínre, útvonalra és jövőbeli cselekvésekre való utalások megértése. Telefonbeszélgetés alapegységei. Információcsere: dátum és idő. Hotelekben használt beszélgetéspanelek. Útvonalak (távolságok, közlekedési eszközök stb.). Információkérés: menetrendek, hotelek. Szállás- és menetjegyfoglalás. Érvelés az előnyök és a hátrányok mellett.

Egy közvélemény-kutatás kérdéseinek megértése és megválaszolása. Személyes prioritások hangsúlyozása és indoklása. Egy város leírása. Értékelés, összehasonlítás. Vélemény, egyetértés, és ellenvélemény kifejezése. Kívánságok és kedvtelések kifejezése. Javaslattétel és a javaslatok megvédése. Egyetértés és egyet nem értés kimutatása.

Társadalmi érintkezés egy látogatás alkalmával: üdvözlés, bemutatkozás, elbúcsúzás, stb. Lakás leírások megértése. Útbaigazítás kérése és adása. Dolgok felkínálása. Engedélykérés és adás. A telefonbeszélgetés alap panelei. A magázódás - tegeződés közötti választást segítő alapelvek. Meghívások eszközlése és azok elfogadása. A házigazda és a vendég kötelezettségei: kínálás, ajándékátadás, érdeklődés a családtagokról. Gyalogos közlekedésben útbaigazítás adása és ezek követése.

Személyes naplókból objektív információ megértése. A megszerzett információ összekapcsolása már ismert történésekkel. Események időponthoz kapcsolása. Saját életünk fontos dátumai. A múltbeli életkörülmények leírása. Egy adott személy egy napjának elmesélése. Egy életrajz megszerkesztése. Történelmi eseményekre és időpontokra való utalás.

Lexika

Nyelvtan

Múlt idő I. : Pretérito Perfecto. Szabályos és rendhagyó alakok. Gyakoriság kifejezése, határozószók. A SABER ige Presente de Indicativo ragozása.

Súlyok és mértékegységek. Mennyiség kifejezése: poco / un poco de, nada / ningún…, demasiado, mucho, suficiente. Személytelen igealak: forma impersonal con SE.

Dátum és idő. Helyzetmeghatározás az ESTAR ige és helyhatározók segítségével. Időhatározók, kérdőszók. Jövő idő I. : IR a + Infinitivo. Óhaj kifejezése: Quisiera + Infinitivo.

Összehasonlítás, melléknév fokozása: más / menos .. que stb. Rendhagyó alakok. Felsőfokú alakok. Egyenlőség kifejezése: tan… como, el mismo… stb. Vonatkozó mellékmondatok: que, en el que, donde stb. Tetszés és kívánság kifejezése: me gusta … / me gustaría … Értékelés, vélemény kifejezése: es + adjetivo + Infinitivo .

A felszólító mód : Imperativo. A visszaható igék felszólító módja. A folyamatos igealak: ESTAR + Gerundio.

Múlt idő II. : Pretérito Indefinido. Szabályos igék ragozása. A SER, TENER és ESTAR igék Pretérito Indefinido-ja. Múlt idő III. : Pretérito Imperfecto. Szabályos igék és SER és az IR igék ragozása. A Pret. Perfecto és a Pret. Indefinido múlt idők összehasonlítása, jellemző időhatározók. A Pret. Imperfecto használata. Események összekapcsolása, kötőszók. Az Al + Infinitivo szerkezet.

Csoportos feladatok, szerepjáték

Interkulturális ismeretek

B1 szint

Kialakítandó cél:

A tanuló megérti a fontosabb információkat a világos, standard szövegekben, amelyek ismert témáról szólnak, és gyakori helyzetekhez kapcsolódnak a munka, az iskola és a szabadidő stb. terén. Elboldogul a legtöbb olyan helyzetben, amely a nyelvterületre történő utazás során adódik. Egyszerű, folyamatos szöveget tud alkotni olyan témában, amelyet ismer, vagy amelyek az érdeklődési körébe tartoznak. Le tudja írni a tapasztalatait és különböző eseményeket, álmokat, reményeket és ambíciókat, továbbá vázlatosan meg tudja indokolni a különböző álláspontokat és terveket.

Kommunikációs célok

Személyes információ cseréje. Emberek közötti hasonlóságok és különbségek kifejezése. Érzelmek kifejezése. Emberek jellemzése, értékelése. Információkérés a személyiséggel, kedvtelésekkel, tapasztalatokkal stb. kapcsolatban.

A kommunikációról szóló teszt kitöltése, a válaszok megvitatása. A kommunikáció interkulturális jellemzőivel kapcsolatos kérdések elemzése. A tanulási folyamathoz kapcsolódó érzések és nehézségek megvitatása. Személyes tapasztalatok elmesélése. Képességek megvitatása. Tanulással kapcsolatos tapasztalatok összehasonlítása. A tanévben elérendő célok meghatározása.

Preferenciák kifejezése. Meghívások és javaslatok eszközlése, elutasítása, elfogadása. Szándék kifejezése. Találkozó egyeztetése. Színházi előadások, jellemzése, értékelése. Előadás ajánlása másoknak. Meghívás eszközlése, elutasítása, szabadkozás. Egy ünnepnap eltöltésének megszervezése. Információkeresés a szabadidős tevékenységek kínálatáról.

Érdeklődés egészségi állapotról. Tanácsadás a betegségek elkerülése és a gyógyulás érdekében. Az egészségi állapottal kapcsolatos kérdések és válaszok. Egy betegség tüneteinek elmagyarázása. Figyelmeztetések és tanácsok. Egy egészséges életmódot propagáló kampány készítése: tanácsok és javaslatok.

Tárgyak és készülékek leírása: hasznosság és működés. Véleménykifejtés. Balkezes emberek beszámolói tárgyak használhatóságáról. Tárgyak leírása: formák, alapanyagok, alkatrészek, hasznosság, működés, tulajdonságok. A lakással kapcsolatos problémák megvitatása. „Intelligens lakások” tervezése.

Múlt idejű történések elmesélése. A múlt idejű történések körülményeinek leírása. Ezekről információkérés. Feltételezések kifejtése múlt idejű eseményekről.

Információszerzés különféle szolgáltatásokról. Ezek szükségességének és hasznosságának értékelése. Véleménykifejtés különböző cégek munkájáról. Egy hirdetés megírása. Reklamáció. Dicséret.

Tervezgetés a jövőről, feltételezések. Vélemény kifejtése egy szövegről. Szokások leírása. Vélemény kifejtése jövőbeli történésekről. Egyetértés és egyet nem értés kifejezése, érvelés. Vélemények tisztázása. A társadalom jövőjének a javítása érdekében tartott vitára felkészülés, a vita szabályainak tisztázása.

Véleménykifejtés. Egy konfliktus elmesélése. Érzelmek és lelkiállapotok kifejezése. Személyiség változásainak leírása. Viselkedéstípusok értékelése, tanácsadás. Emberek közötti kapcsolatok, tanácsadás.

Írott üzenetek megfejtése. Szövegtípusok udvariassági szintjének megállapítása. Engedély- és segítségkérés, illetve felszólítás cselekvésre. Figyelmeztetés és emlékeztetés. Meghívások, gratulációk. Írott üzenetek: kérés, köszönet, bocsánatkérés, stb. Találgatás egy adott szöveg szerzőjéről. Képeslap vagy e-mail írása, tartalmi egységek. Írott szöveg javítása.

Információközlés különböző bizonyossági szinteken. Adatok megvitatása. Egy adott információ hitelességének ellenőrzése. Megerősítés kérése. Hibák feltárása. Tudatlanság kifejezése.

Lexika

Nyelvtan

A GUSTAR típusú igék használata. Feltételes mód I. : Condicional. Használat, szabályos és rendhagyó ragozású igék. Kérdőszók. Típusosan rendhagyó nőnemű főnevek. Me gustaría saber si / dónde etc.

Múlt idők összehasonlítása: Perfecto / Indefinido. A PARECER ige. Érzékeléssel kapcsolatos igék, mellékmondatok. Tanácsadó formulák. A tanteremben elhangzó leggyakoribb kérdések.

Meghívás: az APETECER ige. Elfogadás, elutasítás. Találkozók megbeszéléséhez szükséges mondatszerkezetek.

Kötelezettséget kifejező igei körülírások: DEBER, TENER QUE, HAY QUE. Feltételes mondatok I: si + Presente de Indicativo. Az E/2 személyű ragozott igealak személytelen használata: tú impersonal. A Felszólító mód : Imperativo. Szabályos és rendhagyó alakok. A PODER ige néhány használata. Kötőszavak: sin embargo, a pesar de que, ya que, stb. A -mente végződésű határozószók.

Se puede / No se puede + Infinitivo szerkezet. A Kötőmód jelen ideje: Presente de Subjuntivo. Szabályos és a leggyakoribb rendhagyó igék ragozása: SER, IR, PODER, stb. Tárgy esetű hangsúlytalan névmások: lo/la/los/las. A se névmás használata: személytelenség. Vonatkozó mellékmondatok.

Múlt idő IV: Pretérito Pluscuamperfecto. Múlt idők összehasonlítása: Imperfecto / Pluscuamperfecto. Időhatározók. Múlt időre vonatkozó kérdések.

Jövő idő II: Futuro Simple. Szabályos és rendhagyó igék ragozása, használata. Pronombres átonos OD + OI: se + lo/la/los/las. Személytelen alakok az igeragozásban. Eszköztár érveléshez: lo que pasa es que, etc.

Véleménykifejtés, bizonytalanság kifejezése: tal vez, yo (no) creo que etc. + Indicativo vagy Subjuntivo. Kötőszók. Egy cselekvés, szokás abbahagyását leíró szerkezetek: DEJAR DE + Infinitivo, ya no + Presente, Cuando + Subjuntivo.

Érzelemkifejezés alárendelő mondatokkal: Infinitivo, Subjuntivo vagy Indicativo használata. Me da miedo … Me da miedo queMe da miedo si/cuando .Az ESTAR ige használata. Változást kifejező igekapcsolatok: VOLVERSE, HACERSE, QUEDARSE, PONERSE.

Kölcsönkérés, engedélykérés formulái. Indicativo / Subjuntivo használata. Birtokos névmások: el mío stb.

Bizonytalanság kifejezése: yo diría que / debe de… etc. Egyetértés, ill. ennek hiánya. Kérdések függő beszédben.

Csoportos feladatok, szerepjáték

Interkulturális ismeretek


12. évfolyam (B1, B2)

B1 szint

Kialakítandó cél:

A tanuló megérti a fontosabb információkat a világos, standard szövegekben, amelyek ismert témáról szólnak, és gyakori helyzetekhez kapcsolódnak a munka, az iskola és a szabadidő stb. terén. Elboldogul a legtöbb olyan helyzetben, amely a nyelvterületre történő utazás során adódik. Egyszerű, folyamatos szöveget tud alkotni olyan témában, amelyet ismer, vagy amelyek az érdeklődési körébe tartoznak. Le tudja írni a tapasztalatait és különböző eseményeket, álmokat, reményeket és ambíciókat, továbbá vázlatosan meg tudja indokolni a különböző álláspontokat és terveket.

Kommunikációs célok

Személyes információ cseréje. Emberek közötti hasonlóságok és különbségek kifejezése. Érzelmek kifejezése. Emberek jellemzése, értékelése. Információkérés a személyiséggel, kedvtelésekkel, tapasztalatokkal stb. kapcsolatban.

A kommunikációról szóló teszt kitöltése, a válaszok megvitatása. A kommunikáció interkulturális jellemzőivel kapcsolatos kérdések elemzése. A tanulási folyamathoz kapcsolódó érzések és nehézségek megvitatása. Személyes tapasztalatok elmesélése. Képességek megvitatása. Tanulással kapcsolatos tapasztalatok összehasonlítása. A tanévben elérendő célok meghatározása.

Preferenciák kifejezése. Meghívások és javaslatok eszközlése, elutasítása, elfogadása. Szándék kifejezése. Találkozó egyeztetése. Színházi előadások, jellemzése, értékelése. Előadás ajánlása másoknak. Meghívás eszközlése, elutasítása, szabadkozás. Egy ünnepnap eltöltésének megszervezése. Információkeresés a szabadidős tevékenységek kínálatáról.

Érdeklődés egészségi állapotról. Tanácsadás a betegségek elkerülése és a gyógyulás érdekében. Az egészségi állapottal kapcsolatos kérdések és válaszok. Egy betegség tüneteinek elmagyarázása. Figyelmeztetések és tanácsok. Egy egészséges életmódot propagáló kampány készítése: tanácsok és javaslatok.

Tárgyak és készülékek leírása: hasznosság és működés. Véleménykifejtés. Balkezes emberek beszámolói tárgyak használhatóságáról. Tárgyak leírása: formák, alapanyagok, alkatrészek, hasznosság, működés, tulajdonságok. A lakással kapcsolatos problémák megvitatása. „Intelligens lakások” tervezése.

Múlt idejű történések elmesélése. A múlt idejű történések körülményeinek leírása. Ezekről információkérés. Feltételezések kifejtése múlt idejű eseményekről.

Információszerzés különféle szolgáltatásokról. Ezek szükségességének és hasznosságának értékelése. Véleménykifejtés különböző cégek munkájáról. Egy hirdetés megírása. Reklamáció. Dicséret.

Tervezgetés a jövőről, feltételezések. Vélemény kifejtése egy szövegről. Szokások leírása. Vélemény kifejtése jövőbeli történésekről. Egyetértés és egyet nem értés kifejezése, érvelés. Vélemények tisztázása. A társadalom jövőjének a javítása érdekében tartott vitára felkészülés, a vita szabályainak tisztázása.

Véleménykifejtés. Egy konfliktus elmesélése. Érzelmek és lelkiállapotok kifejezése. Személyiség változásainak leírása. Viselkedéstípusok értékelése, tanácsadás. Emberek közötti kapcsolatok, tanácsadás.

Írott üzenetek megfejtése. Szövegtípusok udvariassági szintjének megállapítása. Engedély- és segítségkérés, illetve felszólítás cselekvésre. Figyelmeztetés és emlékeztetés. Meghívások, gratulációk. Írott üzenetek: kérés, köszönet, bocsánatkérés, stb. Találgatás egy adott szöveg szerzőjéről. Képeslap vagy e-mail írása, tartalmi egységek. Írott szöveg javítása.

Információközlés különböző bizonyossági szinteken. Adatok megvitatása. Egy adott információ hitelességének ellenőrzése. Megerősítés kérése. Hibák feltárása. Tudatlanság kifejezése.

Lexika

Nyelvtan

A GUSTAR típusú igék használata. Feltételes mód I. : Condicional. Használat, szabályos és rendhagyó ragozású igék. Kérdőszók. Típusosan rendhagyó nőnemű főnevek. Me gustaría saber si / dónde etc.

Múlt idők összehasonlítása: Perfecto / Indefinido. A PARECER ige. Érzékeléssel kapcsolatos igék, mellékmondatok. Tanácsadó formulák. A tanteremben elhangzó leggyakoribb kérdések.

Meghívás: az APETECER ige. Elfogadás, elutasítás. Találkozók megbeszéléséhez szükséges mondatszerkezetek.

Kötelezettséget kifejező igei körülírások: DEBER, TENER QUE, HAY QUE. Feltételes mondatok I: si + Presente de Indicativo. Az E/2 személyű ragozott igealak személytelen használata: tú impersonal. A Felszólító mód : Imperativo. Szabályos és rendhagyó alakok. A PODER ige néhány használata. Kötőszavak: sin embargo, a pesar de que, ya que, stb. A -mente végződésű határozószók.

Se puede / No se puede + Infinitivo szerkezet. A Kötőmód jelen ideje: Presente de Subjuntivo. Szabályos és a leggyakoribb rendhagyó igék ragozása: SER, IR, PODER, stb. Tárgy esetű hangsúlytalan névmások: lo/la/los/las. A se névmás használata: személytelenség. Vonatkozó mellékmondatok.

Múlt idő IV: Pretérito Pluscuamperfecto. Múlt idők összehasonlítása: Imperfecto / Pluscuamperfecto. Időhatározók. Múlt időre vonatkozó kérdések.

Jövő idő II: Futuro Simple. Szabályos és rendhagyó igék ragozása, használata. Pronombres átonos OD + OI: se + lo/la/los/las. Személytelen alakok az igeragozásban. Eszköztár érveléshez: lo que pasa es que, etc.

Véleménykifejtés, bizonytalanság kifejezése: tal vez, yo (no) creo que etc. + Indicativo vagy Subjuntivo. Kötőszók. Egy cselekvés, szokás abbahagyását leíró szerkezetek: DEJAR DE + Infinitivo, ya no + Presente, Cuando + Subjuntivo.

Érzelemkifejezés alárendelő mondatokkal: Infinitivo, Subjuntivo vagy Indicativo használata. Me da miedo … Me da miedo queMe da miedo si/cuando .Az ESTAR ige használata. Változást kifejező igekapcsolatok: VOLVERSE, HACERSE, QUEDARSE, PONERSE.

Kölcsönkérés, engedélykérés formulái. Indicativo / Subjuntivo használata. Birtokos névmások: el mío stb.

Bizonytalanság kifejezése: yo diría que / debe de… etc. Egyetértés, ill. ennek hiánya. Kérdések függő beszédben.

Csoportos feladatok, szerepjáték

Interkulturális ismeretek

B2 szint

Kialakítandó cél:

Meg tudja érteni az összetettebb konkrét vagy elvont témájú szövegek fő gondolatmenetét, beleértve ebbe a szakterületének megfelelő szakmai beszélgetéseket is. Olyan szintű normális interakcióra képes anyanyelvű beszélővel, folyamatosan és spontán módon, hogy az egyik félnek sem megterhelő. Világos, részletes szöveget tud alkotni különböző témákról, és képes kifejteni a véleményét valamilyen témáról úgy, hogy részletezni tudja a különböző lehetőségekből adódó előnyöket és hátrányokat.

Kommunikációs célok

A szótár használata. Szómagyarázat. Szavak összehasonlítása különböző nyelvekben. A szótanuláshoz való viszony kifejtése. Múltbeli tapasztalatok felidézése. Anekdoták elmesélése.

Egy színhely leírása: hely, pillanat, ott található tárgyak és szereplők, időjárás. Személyek elhelyezése, és pozíciójuk leírása. Személyek külső leírása: tulajdonságok és öltözet. Hozzáállás- és viselkedés, helyzet- és pozícióváltozások leírása. Szituációk és események időbeli összekapcsolása. Cselekvések végrehajtási módjai. Utasítások adása. Mások szavainak átadása.

Életrajzi adatokra hivatkozás: származás, lakóhely, munka, családi állapot, családi kötelékek, elhalálozás, stb. Cselekvések, vívmányok és jellemzők értékelése. Egy értékelés jelentőségének csökkentése. Egy személy életében vagy személyiségében végbe menő változások leírása. Történelmi események elmesélése.

Természeti terek és éghajlati viszonyok leírása. Beletörődés kifejezése. Bizonyosság és lehetségesség kifejezése. Jövő idejű történések összekapcsolása. Szándékok és tervek kifejezése. Feltételek kifejezése. Lehetséges megoldások keresése nehéz helyzetekre.

Érvelés, meggyőzés. Információk, egy felsorolás elemei, és érvek összerendezése. Javaslattétel. Javaslatok elfogadása feltételhez kötve. Jogok, tiltások és kötelességek kifejezése.

Múltra vonatkozó érzelmek, hozzáállás, és jellemzők leírása. Múltbeli történések és helyzetek elmesélése és értékelése. Múltbeli történésekre és helyzetekre vonatkozó érzések kifejezése. Egy adott viselkedés igazolása vagy kritikája. Információ előadása különböző nézőpontokból. Bocsánatkérés, bűnös keresés.

Elutasítás kifejezése, panaszkodás. Vágyak kifejezése. Utalás egy adott témára. Ígérettétel. Javaslattétel, érvek felhozatala. Célhatározás. Előnyök és hátrányok összehasonlítása.

Formális közegben információ rendszerezése: adatok és információk szembeállítása, újraszövegezés, következtetések levonása, példák állítása. Egy adott termék milyenségének és jellemzőinek leírása. Okok és következmények összekapcsolása. Egy termékismertető összeállítása.

Személyes és közösségi szokások. Kedvtelések és preferenciák egymás mellé állítása, összehasonlítása. Szokások összehasonlítása. Meglepettség kifejezése. Félreértések megelőzése és megoldása. Tanácsadás, figyelmeztetés. Kívánságok kifejezése, gratuláció. Egy e-mail megszerkesztése.

Feltételes helyzetek elbeszélése, múltban vagy jelenben. Beszélgetések felidézése. Múltbeli cselekedetek értékelése. Saját és mások képességeire utalás. Cselekvés idejének a meghatározása, különbségek árnyalása.

Erkölcsi ítéletek kifejezése. Cselekvések kritikája és megvédése. Érvelés. Utalás már ismert dolgokra.

Mit jelent tudni egy nyelvet? – a kérdés megvitatása. Kompetenciaszintek értékelése. Vita egy adott szöveg nyelvtani helyességről ill. kommunikatív értékéről. A tanév során elért haladás értékelése.

Lexika

Nyelvtan

Egyazon tővel rendelkező szavak – szócsaládok I. Ellentétek képzése előtag hozzáadásával: anti-, a-, des-, stb. Prepozícióval járó vonatkozó mellékmondatok. A que/quien használata. Összehasonlító szerkezetek I.: es como/una especie de + sustantivo. Részes névmással járó igei szerkezetek: venirle a la memoria, stb.

Helyhatározó prepozíciók. Időjárás –igék. Egy személy fizikai leírása: igék. Igei körülírás I. : változást kifejező igék. (Verbos de cambio en perífrasis) : ponerse a + Infinitivo, quedarse + Gerundio / Perticipio. Visszaható igék. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek I. Módhatározós szerkezetek: melléknevek, -mente végződésű határozószók, Gerundio, sin + Infinitivo. A jelen idő használata : utasítások. Függő beszéd (Estilo Indirecto) I.: proponer/pedir que + Presente de Subjuntivo, decir que + Presente de Indicativo.

Múlt idők összehasonlítása: Imperfecto és Indefinido használata. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek II. Történelmi jelen (Presente histórico). Változást kifejező igék II. (Verbos de cambio) : hacerse, quedarse, volverse, ponerse, convertirse en, cambiar, Igei körülírás II. (Perífrasis) : dejar de + Infinitivo, seguir + Gerundio. Összehasonlító szerkezetek II.: no tan … como, mucho más … que.

Célhatározós szerkezetek I. (Construcciones finales) : para + Infinitivo, para que + Subjuntivo, por si + Indicativo, no vaya a ser que + Subjuntivo. Valószínűség kifejezése: quizás, probablemente stb. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek III. Az Imperfecto de Subjuntivo ragozása és használata. A lo névmás használata I: lo más + adjetivo.

A Feltételes mód (Condicional) használata habría que / deberíamos + Infinitivo. Főnévi alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) I.: ser conveniente + Infinitivo, …que + Subjuntivo. Feltételes mondatok (Construcciones condicionales) II.: con tal de que stb. A lo névmás használata II.: lo parece/n, lo es/son. Igei körülírás III. (Perífrasis): kötelezettség kifejezése: haber de / deber + Infinitivo. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek IV. Szövegrendező elemek: tal vez no … pero sí; y… y… e incluso… stb.

Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) II. érzelmet kifejező főmondattal: querer/gustar/no soportar + Pres. / Imperf. de Subjuntivo. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) III.: es normal stb. que + Imperf. de Subjuntivo. Múlt idők használata: Indefinido, egy lezárult időszak értékelése. Pasarlo bien/mal. Információközléshez vagy kéréshez kapcsolódó szövegszervező elemek: te lo aseguro, dicen que, lo que pasa es que, stb.

Igei szerkezetek érzelmet kifejező igékkel II.: no soportar/no aguantar stb. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) IV.: verbo + sustantivo/Infinitivo/que + Subjuntivo: no soporto las mentiras/mentir/que me mientan. A lo névmás használata III.: lo que + verbo, lo de + sustantivo / Infinitivo, lo + adjetivo. Me gustaría + Infinitivo, Me gustaría que + Imperf. de Subjuntivo. A Jövő idő (Futuro) használata: szándék, ígéret. Célhatározós szerkezetek II. (Construcciones finales): para / a fin de + Infinitivo, para que / a fin de que + Subjuntivo.

Szóképzés II.: igékből képzett főnevek: -ción, -te, -miento, -ado, stb. Előrevetett melléknév. Okságot kifejező mellékmondatok: por + sustantivo, porque + verbo. Megengedő mellékmondatok: a pesar de + Infinitivo, aunque + Indicativo / Subjuntivo. Szövegszervező elemek: en cuanto a, en lo que se refiere a , stb. Közvetlen és udvarias hangvétel közötti különbségek.

Hasonló igék különböző használata: pasar/pasarlo, quedar/quedarse, etc. Névmással használt igék (verbos pronominales): resultar, parecer + adjetivo, extrañar, sorprender. Passzív szerkezet (Pasiva refleja con ’se’). Ellentétes kötőszavak: mientras que, en cambio; no es que + Pres. Subj., sino que + Indicativo. Negatív felszólítás – tiltás (Imperativo negativo). Jókívánságok kifejezése: que + Presente de Subjuntivo. Szövegszervező elemek II: tener en cuenta que, con respecto a, etc.

Feltételes mód II. (Condicional Compuesto): ragozás és használat. Kötőmód III.: Pluscuamperfecto de Subjuntivo: ragozás és használat. Feltételes mondatok III.: si + Pluscuamperfecto de Subjuntivo, Condicional Compuesto/Pluscuamperfecto de Subjuntivo. Függő beszéd (Estilo Indirecto) II. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek V.: Gerundio, al + Infinitivo, antes de / después de + Infinitivo, etc. Igei körülírás (Perífrasis) IV: estar a punto de + Infinitivo, acabar de + Infinitivo. Dársele / hacerlo bien / mal. Ser un/a + adjetivo calificativo.

Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) V. A parecer és az estar igék használata vélemény kifejezésére. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) VI.: no/es cierto que + Subjuntivo / Indicativo etc. Névmások használata: el/la/los/las + de + sustantivo. Feltételes mondatok IV: de + Infinitivo Compuesto. Igei körülírás (Perífrasis): salir/resultar + Gerundio, salir/resultar + Participio. Igék elöljárószavas vonzatai (régimen preposicional): aprovecharse de, contar con, stb.

Csoportos feladatok, szerepjáték

Interkulturális ismeretek


13. évfolyam (B2, C1)

B2 szint

Kialakítandó cél:

Meg tudja érteni az összetettebb konkrét vagy elvont témájú szövegek fő gondolatmenetét, beleértve ebbe a szakterületének megfelelő szakmai beszélgetéseket is. Olyan szintű normális interakcióra képes anyanyelvű beszélővel, folyamatosan és spontán módon, hogy az egyik félnek sem megterhelő. Világos, részletes szöveget tud alkotni különböző témákról, és képes kifejteni a véleményét valamilyen témáról úgy, hogy részletezni tudja a különböző lehetőségekből adódó előnyöket és hátrányokat.

Kommunikációs célok

A szótár használata. Szómagyarázat. Szavak összehasonlítása különböző nyelvekben. A szótanuláshoz való viszony kifejtése. Múltbeli tapasztalatok felidézése. Anekdoták elmesélése.

Egy színhely leírása: hely, pillanat, ott található tárgyak és szereplők, időjárás. Személyek elhelyezése, és pozíciójuk leírása. Személyek külső leírása: tulajdonságok és öltözet. Hozzáállás- és viselkedés, helyzet- és pozícióváltozások leírása. Szituációk és események időbeli összekapcsolása. Cselekvések végrehajtási módjai. Utasítások adása. Mások szavainak átadása.

Életrajzi adatokra hivatkozás: származás, lakóhely, munka, családi állapot, családi kötelékek, elhalálozás, stb. Cselekvések, vívmányok és jellemzők értékelése. Egy értékelés jelentőségének csökkentése. Egy személy életében vagy személyiségében végbe menő változások leírása. Történelmi események elmesélése.

Természeti terek és éghajlati viszonyok leírása. Beletörődés kifejezése. Bizonyosság és lehetségesség kifejezése. Jövő idejű történések összekapcsolása. Szándékok és tervek kifejezése. Feltételek kifejezése. Lehetséges megoldások keresése nehéz helyzetekre.

Érvelés, meggyőzés. Információk, egy felsorolás elemei, és érvek összerendezése. Javaslattétel. Javaslatok elfogadása feltételhez kötve. Jogok, tiltások és kötelességek kifejezése.

Múltra vonatkozó érzelmek, hozzáállás, és jellemzők leírása. Múltbeli történések és helyzetek elmesélése és értékelése. Múltbeli történésekre és helyzetekre vonatkozó érzések kifejezése. Egy adott viselkedés igazolása vagy kritikája. Információ előadása különböző nézőpontokból. Bocsánatkérés, bűnös keresés.

Elutasítás kifejezése, panaszkodás. Vágyak kifejezése. Utalás egy adott témára. Ígérettétel. Javaslattétel, érvek felhozatala. Célhatározás. Előnyök és hátrányok összehasonlítása.

Formális közegben információ rendszerezése: adatok és információk szembeállítása, újraszövegezés, következtetések levonása, példák állítása. Egy adott termék milyenségének és jellemzőinek leírása. Okok és következmények összekapcsolása. Egy termékismertető összeállítása.

Személyes és közösségi szokások. Kedvtelések és preferenciák egymás mellé állítása, összehasonlítása. Szokások összehasonlítása. Meglepettség kifejezése. Félreértések megelőzése és megoldása. Tanácsadás, figyelmeztetés. Kívánságok kifejezése, gratuláció. Egy e-mail megszerkesztése.

Feltételes helyzetek elbeszélése, múltban vagy jelenben. Beszélgetések felidézése. Múltbeli cselekedetek értékelése. Saját és mások képességeire utalás. Cselekvés idejének a meghatározása, különbségek árnyalása.

Erkölcsi ítéletek kifejezése. Cselekvések kritikája és megvédése. Érvelés. Utalás már ismert dolgokra.

Mit jelent tudni egy nyelvet? – a kérdés megvitatása. Kompetenciaszintek értékelése. Vita egy adott szöveg nyelvtani helyességről ill. kommunikatív értékéről. A tanév során elért haladás értékelése.

Lexika

Nyelvtan

Egyazon tővel rendelkező szavak – szócsaládok I. Ellentétek képzése előtag hozzáadásával: anti-, a-, des-, stb. Prepozícióval járó vonatkozó mellékmondatok. A que/quien használata. Összehasonlító szerkezetek I.: es como/una especie de + sustantivo. Részes névmással járó igei szerkezetek: venirle a la memoria, stb.

Helyhatározó prepozíciók. Időjárás –igék. Egy személy fizikai leírása: igék. Igei körülírás I. : változást kifejező igék. (Verbos de cambio en perífrasis) : ponerse a + Infinitivo, quedarse + Gerundio / Perticipio. Visszaható igék. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek I. Módhatározós szerkezetek: melléknevek, -mente végződésű határozószók, Gerundio, sin + Infinitivo. A jelen idő használata : utasítások. Függő beszéd (Estilo Indirecto) I.: proponer/pedir que + Presente de Subjuntivo, decir que + Presente de Indicativo.

Múlt idők összehasonlítása: Imperfecto és Indefinido használata. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek II. Történelmi jelen (Presente histórico). Változást kifejező igék II. (Verbos de cambio) : hacerse, quedarse, volverse, ponerse, convertirse en, cambiar, Igei körülírás II. (Perífrasis) : dejar de + Infinitivo, seguir + Gerundio. Összehasonlító szerkezetek II.: no tan … como, mucho más … que.

Célhatározós szerkezetek I. (Construcciones finales) : para + Infinitivo, para que + Subjuntivo, por si + Indicativo, no vaya a ser que + Subjuntivo. Valószínűség kifejezése: quizás, probablemente stb. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek III. Az Imperfecto de Subjuntivo ragozása és használata. A lo névmás használata I: lo más + adjetivo.

A Feltételes mód (Condicional) használata habría que / deberíamos + Infinitivo. Főnévi alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) I.: ser conveniente + Infinitivo, …que + Subjuntivo. Feltételes mondatok (Construcciones condicionales) II.: con tal de que stb. A lo névmás használata II.: lo parece/n, lo es/son. Igei körülírás III. (Perífrasis): kötelezettség kifejezése: haber de / deber + Infinitivo. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek IV. Szövegrendező elemek: tal vez no … pero sí; y… y… e incluso… stb.

Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) II. érzelmet kifejező főmondattal: querer/gustar/no soportar + Pres. / Imperf. de Subjuntivo. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) III.: es normal stb. que + Imperf. de Subjuntivo. Múlt idők használata: Indefinido, egy lezárult időszak értékelése. Pasarlo bien/mal. Információközléshez vagy kéréshez kapcsolódó szövegszervező elemek: te lo aseguro, dicen que, lo que pasa es que, stb.

Igei szerkezetek érzelmet kifejező igékkel II.: no soportar/no aguantar stb. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) IV.: verbo + sustantivo/Infinitivo/que + Subjuntivo: no soporto las mentiras/mentir/que me mientan. A lo névmás használata III.: lo que + verbo, lo de + sustantivo / Infinitivo, lo + adjetivo. Me gustaría + Infinitivo, Me gustaría que + Imperf. de Subjuntivo. A Jövő idő (Futuro) használata: szándék, ígéret. Célhatározós szerkezetek II. (Construcciones finales): para / a fin de + Infinitivo, para que / a fin de que + Subjuntivo.

Szóképzés II.: igékből képzett főnevek: -ción, -te, -miento, -ado, stb. Előrevetett melléknév. Okságot kifejező mellékmondatok: por + sustantivo, porque + verbo. Megengedő mellékmondatok: a pesar de + Infinitivo, aunque + Indicativo / Subjuntivo. Szövegszervező elemek: en cuanto a, en lo que se refiere a , stb. Közvetlen és udvarias hangvétel közötti különbségek.

Hasonló igék különböző használata: pasar/pasarlo, quedar/quedarse, etc. Névmással használt igék (verbos pronominales): resultar, parecer + adjetivo, extrañar, sorprender. Passzív szerkezet (Pasiva refleja con ’se’). Ellentétes kötőszavak: mientras que, en cambio; no es que + Pres. Subj., sino que + Indicativo. Negatív felszólítás – tiltás (Imperativo negativo). Jókívánságok kifejezése: que + Presente de Subjuntivo. Szövegszervező elemek II: tener en cuenta que, con respecto a, etc.

Feltételes mód II. (Condicional Compuesto): ragozás és használat. Kötőmód III.: Pluscuamperfecto de Subjuntivo: ragozás és használat. Feltételes mondatok III.: si + Pluscuamperfecto de Subjuntivo, Condicional Compuesto/Pluscuamperfecto de Subjuntivo. Függő beszéd (Estilo Indirecto) II. Időhatározók, és időhatározós szerkezetek V.: Gerundio, al + Infinitivo, antes de / después de + Infinitivo, etc. Igei körülírás (Perífrasis) IV: estar a punto de + Infinitivo, acabar de + Infinitivo. Dársele / hacerlo bien / mal. Ser un/a + adjetivo calificativo.

Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) V. A parecer és az estar igék használata vélemény kifejezésére. Alárendelt mondatok (Subordinadas sustantivas) VI.: no/es cierto que + Subjuntivo / Indicativo etc. Névmások használata: el/la/los/las + de + sustantivo. Feltételes mondatok IV: de + Infinitivo Compuesto. Igei körülírás (Perífrasis): salir/resultar + Gerundio, salir/resultar + Participio. Igék elöljárószavas vonzatai (régimen preposicional): aprovecharse de, contar con, stb.

Csoportos feladatok, szerepjáték

Interkulturális ismeretek

C1 szint

Kialakítandó cél:

Meg tud érteni különböző fajtájú igényesebb és hosszabb szövegeket, és a rejtett jelentéstartalmakat is érzékeli. Folyamatosan és spontán módon tudja kifejezni magát anélkül, hogy túl sokszor kényszerülne arra, hogy keresse a kifejezéseket. A nyelvet rugalmasan és hatékonyan tudja használni társadalmi, továbbá a tanuláshoz és a munkához kapcsolódó célokra. Világos, jól szerkesztett, részletes szöveget tud alkotni összetettebb témában is, eközben megbízhatóan használja a szövegszerkesztési mintákat, szövegösszekötő elemeket.

Kommunikációs célok

Lexika

Nyelvtan

Csoportos feladatok, szerepjáték

Interkulturális ismeretek

Tervezett tankönyvek:

   
 


Nyelvi tantárgyblokk

Tantárgyi programok