lvrml.jpg (4441 bytes)

VRML 1 utasítások listája

Egy szövegszerkesztő segítségével egy wrl kiterjesztésű egyszerű szövegfile-t kell készítened és ugyanott kell elhelyezned, ahol weblapodat publikussá tetted.

Elsőként ezt a két sort írd be a wrl file-ba, majd tekintsd meg az eredményt a VRML oldalad URL címének beírásával a böngésző ablakába:

#VRML V1.0 ascii
Cube {width 1 height 2 depth 4}

A forrásprogram első sora:

#VRML V1.0 ascii

vagy #VRML V1.1 utf8

parancs

jelentés

példa

Separator
csoportblokk meghatározása
Separator { Material {diffuseColor 0 0 1}
Sphere {}}
Cone
kúp
Cone {parts ALL bottomRadius 1 height 2}
parts
a látható részek meghatározása: (ALL, SIDES, BOTTOM)
 
bottomRadius
alapkör sugara
 
height
magasság
 
Cube
kocka
Cube {width 1 height 2 depth 4}
width
szélesség
 
height
magasság
 
depth
mélység
 
Sphere
gömb
Sphere {radius 2.6}
radius
sugár
 
Cylinder
henger
Cylinder {parts ALL radius 1 height 2}
radius
sugár
 

height

magasság

 

parts

a látható részek meghatározása: (ALL, SIDES, BOTTOM, TOP)

 

FontStyle

betű jellemzői

FontStyle {size 10 family SERIF style NONE}

size

betűméret

 

family

betűtípus (TYPEWRITER, SERIF, SANS)

 

style

stílus (NONE, BOLD, ITALIC)

 

AsciiText

Szöveg beillesztése

AsciiText {string "hello" spacing 1 justification LEFT width 0}

string "xxx"

szöveg megadása

 

spacing

betűk közti távolság

 

justification

igazítás (CENTER, LEFT, RIGHT)

 

width

a szöveg szélessége

 

Translation

relatív eltolás

Translation {translation 1 0 0}

translation

eltolás meghatározása (1 1 1)

 

Rotation

elforgatás

Rotation {rotation 0 0 1 1.57}

rotation

elforgatás meghatározása (1 1 1 x). Az 1 1 1 a forgató-tengely vektora, az x ívekben mért szög

 

Scale

objektum átméretezése

Scale {scaleFactor 1 0.5 0.5}

scaleFactor

3 irányú átméretezés mértéke

 

Transform

összetett transzformáció meghatározása

Transform {translation 3 1 0 rotation 1 1 0 0.7}

translation

eltolás

 

rotation

elforgatás

 

scaleFactor

átméretezés

 

center

a transzformációk viszonyítási középpontja

 

Material

színösszetevők meghatározása (RGB, 0 és 1 között)

Material {diffuseColor 0.5 1 0 transparency 0.5}

diffuseColor

(szétterjedő) szín megadása

A lapok különböző színűek: Material {diffuseColor [1 0 0, 0 1 0, 1 1 1, 0 0 1] }

MaterialBinding {value PER_FACE}

ambientColor

környező szín

 

specularColor

világos részek

 

emissiveColor

sugárzó szín

 

shininess

fényesség (0-tól 1)

 

transparency

áttetszőség (0-tól 1)

 

Texture2

kép objektumra helyezése

Texture2 {filename "kep.jpg" image 0 0 0 wrapS REPEAT wrapT CLAMP}

filename

a kép neve (JPG vagy GIF)

 

image

kép elhelyezése

 

wrapS

vízszintes ismétlődés (REPEAT - ismétli a képet a felületen, CLAMP - széthúzza a képet)

 

wrapT

függőleges ismétlődés (REPEAT, CLAMP)

 

Texture2Transform

az objektumon lévő kép arányainak módosítása

Texture2Transform {translation 0 0 rotation 0 scaleFactor 1 1 center 0 0}

translation

a kép eltolása a felületen (2D vektor)

 

rotation

elforgatása a felületen (1 szög)

 

scaleFactor

ismétlése a felületen (2D)

 

center

a kép középpontjának eltolása a felületen (2D vektor)

 

BackgroundColor

háttérszín megadása (RGB)

DEF BackgroundColor Info {string "1 1 1"}

BackgroundImage

háttérkép megadása (JPG, GIF)

DEF BackgroundImage Info {string "kep.jpg"}

SpinGroup

állandó forgás meghatározása

SpinGroup {rotation 0 1 0.5 0.02 local TRUE Cube {}}

rotation

a forgás összetevői (XYZ) és sebessége

 

local

TRUE - az objektum tengelye körül, FALSE - a 0 0 0 pont körül

 

DEF név alakzat

Egy utasítás-sorozat definiálása, hogy később a neve szerint lehessen használni.

DEF valami Separator {...}

USE név

Előre definiált alakzat beillesztése

USE valami

WWWInline

Előre elkészített wrl file beillesztése

WWWInline {name "valami.wrl" bboxsize 10 10 10 bboxCenter 0 0 1}

name

a beszúrandó file neve

 

bboxSize

az alakzat betöltése közben látható téglatest mérete

 

bboxCenter

az alakzat betöltése közben látható téglatest középpontja

 

WWWAnchor

link készítése

WWWAnchor {name "http:.." description "ide kattints"}

name

a link neve (bizonyos kamerához ugrás: "http:....#kamera_ neve"

 

description

a megjelenő felirat, amikor a linkre mutat valaki

 

LOD

Az objektumhoz közelítve változik annak alakja

LOD {range [5, 10, 15] center 0 0 0 Cube {} Cone {} Sphere {}}

range

a távolságok meghatározása

 

PerspectiveCamera

Kamera behelyezése

PerspectiveCamera {position 0 0 1 orientation 0 0 1 1.57}

position

a kamera pozíciója a térben

 

orientation

a kamera iránya (vektor és elforgatás megadása)

 

heightAngle

fókusz szöge

 

nearDistance

közeli távolság megadása, ha van köd megadva

 

farDistance

távoli távolság megadása, ha van köd megadva

 

DirectionalLight

párhuzamos fényű lámpa behelyezése (a kamerától)

DirectionalLight {on TRUE intensity 1 color 1 1 1 direction 0 0 -1}

on TRUE/FALSE

be, kikapcsolás

 

intensity

fényerősség

 

color

színösszetevők (RGB)

 

direction

irányvektor (XYZ)

 

PointLight

pontfényű lámpa behelyezése

PointLight {on TRUE intensity 1 color 1 1 1 location 0 0 1}

on TRUE/FALSE

be, kikapcsolás

 

intensity

fényerősség

 

color

színösszetevők (RGB)

 

location

pozíciója

 

SpotLight

reflektor behelyezése

SpotLight {on TRUE intensity 1 color 1 1 1 location 0 0 1 direction 0 0 -1}

on TRUE/FALSE

be, kikapcsolás

 

intensity

fényerősség

 

color

színösszetevők (RGB)

 

location

pozíciója

 

direction

iránya

 

PointSound

a tér egy pontjából szóló hang (au, aiff, wav)

PointSound {name "hang.wav description "szól a dal" intensity 1 location 0 0 0 loop TRUE pause 4}

name

a hang-file neve

 

description

megjelenő leírás a hangról

 

intensity

hangerősség

 

location

a hang térbeli pozíciója

 

minRange

távoli hangerő

 

maxRange

közeli hangerő

 

loop

lejátszás ismétlése (FALSE - nem ismétel, TRUE - ismétel)

 

start

indítás időpontja a betöltés után

 

pause

lejátszás utáni szünet ideje

 

DirectedSound

adott irányba sugárzott hang

DirectedSound {name "hang.wav" intensity 1 location 0 0 1 direction 1 1 0 maxAngle 0.74 loop FALSE}

name

a hang-file neve

 

description

megjelenő leírás a hangról

 

intensity

hangerősség

 

direction

a sugárzás iránya (XYZ)

 

location

a hang térbeli pozíciója

 

minRange

távoli hangerő

 

maxRange

közeli hangerő

 

minAngle

minimális sugárzási szög

 

maxAngle

maximális sugárzási szög

 

loop

lejátszás ismétlése (FALSE - nem ismétel, TRUE - ismétel)

 

start

indítás időpontja a betöltés után

 

pause

lejátszás utáni szünet ideje

 

Ha valami nem stimmel, kérlek írj: webster[kukac]akg.hu

floppy.jpg (414 bytes)Grafikus VRML szerkesztők letöltése az AKG szerveréről

LView 3.51 (1.5 MB, zip)
AC3D 4.0 (2,2 MB, exe)
RenderSoft VRML Editor W95/NT (859 KB, zip)