• kritika
Színvonalas munka. (…) A kézirat legnagyobb erényének azt tartom, hogy szemlélete egyértelművé teszi: kulturális hagyományaink történelmi fejlődés eredményeiként jöttek létre, és éppen ezért nem hordoznak abszolút értékeket, nem megváltoztathatatlanok. (…)
A másság megismerését és megértését teszi meg értékként az előítéleteken alapuló elutasítással szemben. (Zólyomi Gábor lektori véleménye az első kötetről)
A középkori kultúra és társadalom egy olyan szintézisének elkészítését tűzte ki célul, amely népszerűsítő vagy szakirodalmi formában – nem létezik ma magyar nyelven. (…) Kitűnő, úttörő vállalkozás. (Klaniczay Gábor lektori véleménye a második kötetről)
A huszadik századi “társadalomtudományok” (…), a szociológia, az etnológia, a kulturális antropológia, a pszichológia, a nyelvészet eredményeire támaszkodva a hagyományos történeti kérdések újakkal egészültek ki. (…) Itt volt már az ideje, hogy ez az új szemléletű történelem rendszerezett bemutatást kapjon az iskolai tananyagban is. (…) Örömmel ajánlom hát a diákok és a történelemtanárok figyelmébe Lőrinc László saját, sokéves tanári tapasztalatán és sokoldalú tájékozódásán alapuló munkáját. (Klaniczay Gábor, Előszó az I. kötethez)
Az AKG kiadó értékes munkát adott ki. (…) Lőrinc László Életmódtörténet I-II. című gimnáziumi segédkönyve a nemzetközi historiográfiai szemléletváltások tanulságait alkalmazza. (…) Nálunk úttörőnek számító munkát hozott létre. (…) A mai kor emberét szólítja meg, (…) amikor a későbbi korok fogalmaival hasonlítja össze például az őstársadalmak idő- és térképzetét vagy hiedelemvilágát. (…) Jól olvasható, oldott stílusban, ügyesen építi fel szövegét. (Bogoly József Ágoston: Lőrinc László: Életmódtörténet I-II. Tandem IV. évf. 1. szám, 1999 tavasz)
A könyv olyan “másféle” történelmet részletez, amelyről eddig csak a tankönyvek lapalji jegyzetei vagy illusztrációi adtak hírt. (…) Az egész tankönyvre jellemző az érdekes és olvasmányos stílusú közelítésmód és a – sajnos nem színes – bőséges illusztrálás. (Könyvtárak állománygyarapítási tájékoztatója, 1997. 26. szám)
Azt gondolom, hogy a szülők is sokat segíthetnek a történelem megkedveltetésében, mondjuk azzal, hogy felütik valahol ezt a könyvet és felolvasnak belőle kicsit a gyereknek, amikor éppen ráérnek mind a ketten. (Lelkes Ágnes, Calypso Rádió, 1999. május 19.)
Műfaját tekintve tankönyv, mégis igazán érdekes olvasmány lehet nem csak diákok számára. (Tyll Attila, TV3, 72 óra, 1999. szeptember 2.)
(…) Lőrinc László úttörő vállalkozása e sokféleség tudatosításával rajzol egy egységes szemléletű és árnyalt képet az európai életmód Kr. u. 6. századától nagyjából a 16. század első feléig. (…) Informatívak a margón található képaláírások, és nemkülönben informatív maga a képanyag. A tudományoskodást kerülő, olvasmányos-ismeretterjesztő stílusú, újszerű szemléletű tankönyv kitűnően válogatott bibliográfiával záródik. Előzményéhez (Életmódtörténet I.) hasonlóan széles körben beszerzendő történelemtanítási segédlet. (Könyvtárak állománygyarapítási tájékoztatója, 1999. 11. szám)
Nemcsak kézbe venni jó ezt a könyvet hanem forgatni is. Rengeteg kép és ábra segíti a megértést, didaktikus kérdésekkel a szemelvények után. (…) Világos szerkezete könnyen áttekinthetővé teszi.(…) Az egész könyvet átható modern, gazdasági alapú szemlélet sehol sem ment az érdekesség, olvasmányosság rovására. (…) Iskolában és azon kívül is felhasználható, szintézis jellegű de ugyanakkor részletes (…). Várjuk a harmadik kötetet! (Róbert Péter: Gimnáziumi segédkönyv – nem csak az ifjúságnak. Köznevelés, 1999. szeptember 10.)
Én hallatlanul élveztem ezt a két kötetet. (…) Ez olyan volt, mintha egy dagerrotípia után egy színes mozgófilmet néznék. Részletgazdag volt, érdekes volt, mert az orvoslás történetétől vagy a szociológiától a kulturhistóriáig valamilyen módon megjelenített nekem egy kort. Miért nem ez “A Történelem”? (Elek László, Kossuth Rádió, 1999. szeptember 21. Tér-Idő)
Amilyen sokrétű, annyira izgalmas, tehát nem unalmas, ami a tapasztalatok szerint a legbiztosabb garancia arra, hogy a diákok kézbe vegyék és netán még el is olvassák. (…) Persze vannak olyan könyvek, amelyek éppen az élet, az életmód felől közelítik, írják le a történelmet, de hogy egy korszak, a lehető legtöbb vonatkozásban ily módon szerepeljen egy tankönyvben, az ma még, nálunk legalábbis, nem általános. Lőrinc László középkori életmódtörténete viszont ilyen. (Lukácsy Béla, Kossuth Rádió, 1999. szeptember 21. Tér-Idő)
Tankönyvbírálat: Így jöttünk valahogy
Lőrinc László: Életmódtörténet
(1999. június 10. Mancs)
Tankönyvbírálat: Mindenféle emberek mindennapi élete
(1998. január 2. Népszabadság)