Animáció szerkesztése a CorelMove 5.0-val
A CorelMOVE fogalmai
Új mozi létrehozása
Paint Editor
Útvonal szerkesztés
Frame (képkocka) – Az animációkat tartalmazza
Layers (rétegek) – két rétegen vannak az animációt alkotó objektumok. Az alsó a kellékeket (prop) tartalmazza, a felső a szereplőket (actors). Mindig a felső rétegen lévő objektumok látszódnak az alsón lévőkhöz képest.
Prop (kellékek) – Ezek adják az animáció hátterét. Nem mozgathatóak, de áttűnést lehet velük létrehozni.
Cell (cella) – A szereplőt tartalmazó elemi képkocka.
Actor (szereplő) – Egy vagy több cellában lévő animált elem.
Wave Editor – hangfelvétel rögzítő és szerkesztő
File/Preferences/New Animation – itt lehet beállítani a készítendő animációk alaptulajdonságait:
Window width/hight – az új animáció ablakmérete
Number of Frames – képkockák száma
Frame for Thumbnail – melyik képkocka legyen a cimke, ezt mutatja a Preview.
Frame/Second – az egy másodperc alatt mutatandó képkockák száma, tehát a vetítés
sebessége.
Grid Spacing – a segédrács mérete.
File/New – Új animáció kezdése. El kell neveznünk az animációt és el kell helyezni a megfelelő könyvtárba.
File/Import – Az animációhoz szükséges file-ok betöltése:
Actor From Animation File – szereplő betöltése animációból.
Actor From Bitmap File – szereplő betöltése bitképből.
Import Prop – kellék betöltése bitképből, vagy animációból.
Import Sound – hang betöltése.
Edit/Animation Info – Az éppen szerkesztett animáció tulajdonságainak megváltoztatása, azonos a New Animation menüponttal.
Edit/Object Info – A kijelölt objektum (prop vagy actor) tulajdonságait lehet itt beállítani.
Name – az objektum neve
Locked – az objektum szerkeszthetőségének időleges zárolása
Enters at Frame – az objektum első megjelenésének képkockája
Exits at Frame – az objektum utolsó megjelenésének képkockája
Position – a színtér bal felső sarkához viszonyított elhelyezkedése az objektumnak
Path – mutatja a szereplő elmozdulásának pontszámát, beállítható, hogy az
útvonal melyik pontjában legyen a kezdőpont.
Transition – A kelléknél itt állítható be az áttűnés (csak akkor, ha nem
szerepel az összes képkockán, van bejövetele és kimenetele) az Edit paranccsal. Az
áttűnés a belépést megelőző, és a kilépés utáni képkockán fog lezajlani. A
listából kiválasztható a belépő áttűnés (Entry Transition) és a kilépő
áttűnés (Exit Transition), és megtekinthetőek a Preview kapcsolóval. A Scroll, Zoom,
Zoom rectangles típusú áttűnéseknél nem csak az áttűnés lépésszáma
állítható be, hanem be lehet állítani a művelet irányát is az Edit kapcsolóval,
vagy a megjelenő segéd-négyszögben.
Edit Actor/Prop – elindítja az objektumhoz tartozó szerkesztőprogramot, azonos az
Edit/Object paranccsal.
Edit/Object – előhívja a Paint Editor képszerkesztő programot
Objektum kijelölése után szerkeszthető az Edit/Object paranccsal.
Szerszámpaletta:
Kijelölő négyszög – terület kijelölésére. Kétszeres kattintásra az egész terület kijelölődik.
Kijelölő lasszó – szabálytalan terület kijelölésére. Az egér-gombot felengedve a kezdő és a végpont összekötődik.
Kijelölt kép-részlet elmozgatható az egérrel. A shift lenyomásával csak vízszintesen vagy függőlegesen mozgatható. A ctrl-t nyomva tartva másolatok készítődnek mozgatás közben. Gyorsabb mozgatáskor kevesebb, lassabbnál több másolat.
Ceruza – szabadkézi rajzolóeszköz. A shift-et nyomva tartva vízszintesen vagy függőlegesen lehet csak rajzolni. A jobb gombbal háttérszínnel lehet rajzolni.
Ecset – kétszer rákattintva állítható az ecset alakja. A shift-et nyomva tartva vízszintesen vagy függőlegesen lehet csak festeni.
Festék – zárt terület kifestéséhez, a jobb gombbal a háttérszín használható.
Szórópisztoly – kétszer rákattintva állítható a szórt terület sugara és a nyomóerő.
Betű – kétszer rákkatintva állíthatóak a beírandó szöveg paraméterei. A beírt szöveg tovább nem kezelhető külön, a kép bitképes része lesz.
Radír – a radír nagysága nem állítható, csak a zoom-mal lehet a kép és a radír arányát megváltoztatni. Kettős kattintásra törli az egész rajzot.
Pipetta – a bal egér gombbal festékszínt, a jobbal háttérszínt lehet felszedni a rajzból.
Vonal – lenyomva egyenes rajzolható. A jobb egér-gombbal háttérszínű lesz.
A zárt alakzatokra kettőt kattintva kitöltött alakzat rajzolható. Shift-el szabályos alakzat rajzolható. Téglalap (sarkos és lekerekített), ellipszis, zárt görbe, sokszög.
A három színmezőre kattintva a festés és a háttér színe választható ki, valamint a feltöltés mintázata. Alattuk a vonalvastagság állítható be. A legalsó mezőben az utoljára használt 12 szín használható. A legalsó sávban lehet a cellák közt váltogatni.
File menüpont
Apply Changes – a változásokat érvényesíti az animációban.
Page Setup – az objektum méretének változtatása.
Exit – kilépés (rákérdez, hogy alkalmazza-e a változásokat kilépéskor)
Edit menüpont
Undo – visszaállítja az utolsó alkalmazást
Keep Paint – rögzíti az objektum állípotát
Revert Paint – a Keep Paint-ben rögzített állapothoz tér vissza.
Cut, Copy, Paste – vágólapkezelő parancsok.
Delete – a kijelölt képrészlet törlése.
Insert Cells – cellák beillesztése. Ha a Duplicate Contets be van kapcsolva, az
aktuális cella tartalmát is átmásolja az új cellákba.
Delete Cells – törli az aktuális és a dialógus ablakban beállított utána
következő cellát.
Reverse Cells – Megfordítja a cellák sorrendjét.
Select All – kiválasztja a teljes objektumot.
Effects menüpont
Morph Cell (Áttűnés szerkesztése) – az aktív cella lesz a kezdőkép, a
következő cella a végkép. A megjelenő párbeszéd-panelen kell elhelyezni a
vezérlő-pontokat, amelyek összerendelik a képek pontjait egymásba. Ha nincs megadva
vezérlőpont, egyszerű áttűnés következik be a képek között. A Cels To
Create-nél adható meg, hogy hány képből álljon az átmenet.
Tint all Cells – az összes cella színét közelíti a festés, illetve a háttér
színéhez.
Anti-Alias All Cells – az összes cellában lesimítja a durva széleket, köztes
pontokat hoz létre.
Rotate – elforgatja a kijelölt részt.
Mirror Selection – tükrözi a kijelölt részt.
Scale – átméretezi a kijelölt részt.
Options menüpont
Zoom – nagyítható a cella látható része
Font – megváltoztathatóak a betű jellemzői
Transparent – a kijelölt képrészlet fehér részei átlátszóak lesznek.
Opaque – megszünteti az átlátszóságot
Onion Skin – szerkesztéskor látható az előző, illetve a következő cella tartalma.
A kijelölt szereplő (cella) útvonalát az útvonal gombbal lehet szerkeszteni (felülről a második a szerszámdobozon).
A megjelenő nyíllal lehet újabb útvonal pontot adni, az aktív útvonal pont fekete színű. Útvonal pont a del lenyomásával törölhető. Útvonal pont felett a kurzor kereszt alakú, ilyenkor elmozgatható. Az útvonal gomb lenyomásával megjelenik az útvonalszerkesztő tekercsmenü.
Ennek gombjai:
+/- – megadható az útvonal, vagy egy kijelölt szakaszán a pontok száma.
Pont információ – az aktív pont adatai szerkeszthetőek. A pont helyzete megadható numerikusan is. A Loop To Here-t beikszelve az útvonal végén ide ugrik vissza a cella.
Útvonal tükrözés – a cella nem türöződik, csak az útvonal.
Útvonal simítás – az útvonalat, vagy a kijelölt szakaszt simítja el. A durva kiugrásokat hozza közelebb egymáshoz.
Útvonal kiegyenesítés – az útvonalon, vagy a kijelölt szakaszon a pontokat egyenletesen osztja szét.
Edit/Undo Path Operation – visszavonja az utolsó műveletet
Edit/Cut, Copy, Paste Points – vágólapra vágja ki, másolja a kijelölt pontokat, illetve a kijelölt ponttól kezdve bemásolja onnan.
Edit/Clear Whole Path – az egész útvonalat letörli
Edit/Select All Points – az egész útvonal kiválasztása
Edit/Move Frame With Point – az animáció a kiválasztott pontnak megfelelően jelenik meg.
Edit/Allow Adding Points – lehetőséget ad új pont behelyezésére.
folytatás hamarosan