Animáció szerkesztése a CorelMove 5.0-val

A CorelMOVE fogalmai
Új mozi létrehozása
Paint Editor
Útvonal szerkesztés


A CorelMOVE fogalmai

Frame (képkocka) – Az animációkat tartalmazza

Layers (rétegek) – két rétegen vannak az animációt alkotó objektumok. Az alsó a kellékeket (prop) tartalmazza, a felső a szereplőket (actors). Mindig a felső rétegen lévő objektumok látszódnak az alsón lévőkhöz képest.

Prop (kellékek) – Ezek adják az animáció hátterét. Nem mozgathatóak, de áttűnést lehet velük létrehozni.

Cell (cella) – A szereplőt tartalmazó elemi képkocka.

Actor (szereplő) – Egy vagy több cellában lévő animált elem.

Wave Editor – hangfelvétel rögzítő és szerkesztő


Új Mozi létrehozása

File/Preferences/New Animation – itt lehet beállítani a készítendő animációk alaptulajdonságait:

Window width/hight – az új animáció ablakmérete
Number of Frames – képkockák száma
Frame for Thumbnail – melyik képkocka legyen a cimke, ezt mutatja a Preview.
Frame/Second – az egy másodperc alatt mutatandó képkockák száma, tehát a vetítés sebessége.
Grid Spacing – a segédrács mérete.

File/New – Új animáció kezdése. El kell neveznünk az animációt és el kell helyezni a megfelelő könyvtárba.

File/Import – Az animációhoz szükséges file-ok betöltése:

Actor From Animation File – szereplő betöltése animációból.
Actor From Bitmap File – szereplő betöltése bitképből.
Import Prop – kellék betöltése bitképből, vagy animációból.
Import Sound – hang betöltése.

Edit/Animation Info – Az éppen szerkesztett animáció tulajdonságainak megváltoztatása, azonos a New Animation menüponttal.

Edit/Object Info – A kijelölt objektum (prop vagy actor) tulajdonságait lehet itt beállítani.

Name – az objektum neve
Locked – az objektum szerkeszthetőségének időleges zárolása
Enters at Frame – az objektum első megjelenésének képkockája
Exits at Frame – az objektum utolsó megjelenésének képkockája
Position – a színtér bal felső sarkához viszonyított elhelyezkedése az objektumnak
Path – mutatja a szereplő elmozdulásának pontszámát, beállítható, hogy az útvonal melyik pontjában legyen a kezdőpont.
Transition – A kelléknél itt állítható be az áttűnés (csak akkor, ha nem szerepel az összes képkockán, van bejövetele és kimenetele) az Edit paranccsal. Az áttűnés a belépést megelőző, és a kilépés utáni képkockán fog lezajlani. A listából kiválasztható a belépő áttűnés (Entry Transition) és a kilépő áttűnés (Exit Transition), és megtekinthetőek a Preview kapcsolóval. A Scroll, Zoom, Zoom rectangles típusú áttűnéseknél nem csak az áttűnés lépésszáma állítható be, hanem be lehet állítani a művelet irányát is az Edit kapcsolóval, vagy a megjelenő segéd-négyszögben.
Edit Actor/Prop – elindítja az objektumhoz tartozó szerkesztőprogramot, azonos az Edit/Object paranccsal.

Edit/Object – előhívja a Paint Editor képszerkesztő programot


Paint Editor

Objektum kijelölése után szerkeszthető az Edit/Object paranccsal.

Szerszámpaletta:

Kijelölő négyszög – terület kijelölésére. Kétszeres kattintásra az egész terület kijelölődik.

Kijelölő lasszó – szabálytalan terület kijelölésére. Az egér-gombot felengedve a kezdő és a végpont összekötődik.

Kijelölt kép-részlet elmozgatható az egérrel. A shift lenyomásával csak vízszintesen vagy függőlegesen mozgatható. A ctrl-t nyomva tartva másolatok készítődnek mozgatás közben. Gyorsabb mozgatáskor kevesebb, lassabbnál több másolat.

Ceruza – szabadkézi rajzolóeszköz. A shift-et nyomva tartva vízszintesen vagy függőlegesen lehet csak rajzolni. A jobb gombbal háttérszínnel lehet rajzolni.

Ecset – kétszer rákattintva állítható az ecset alakja. A shift-et nyomva tartva vízszintesen vagy függőlegesen lehet csak festeni.

Festék – zárt terület kifestéséhez, a jobb gombbal a háttérszín használható.

Szórópisztoly – kétszer rákattintva állítható a szórt terület sugara és a nyomóerő.

Betű – kétszer rákkatintva állíthatóak a beírandó szöveg paraméterei. A beírt szöveg tovább nem kezelhető külön, a kép bitképes része lesz.

Radír – a radír nagysága nem állítható, csak a zoom-mal lehet a kép és a radír arányát megváltoztatni. Kettős kattintásra törli az egész rajzot.

Pipetta – a bal egér gombbal festékszínt, a jobbal háttérszínt lehet felszedni a rajzból.

Vonal – lenyomva egyenes rajzolható. A jobb egér-gombbal háttérszínű lesz.

A zárt alakzatokra kettőt kattintva kitöltött alakzat rajzolható. Shift-el szabályos alakzat rajzolható. Téglalap (sarkos és lekerekített), ellipszis, zárt görbe, sokszög.

A három színmezőre kattintva a festés és a háttér színe választható ki, valamint a feltöltés mintázata. Alattuk a vonalvastagság állítható be. A legalsó mezőben az utoljára használt 12 szín használható. A legalsó sávban lehet a cellák közt váltogatni.

File menüpont

Apply Changes – a változásokat érvényesíti az animációban.
Page Setup – az objektum méretének változtatása.
Exit – kilépés (rákérdez, hogy alkalmazza-e a változásokat kilépéskor)

Edit menüpont

Undo – visszaállítja az utolsó alkalmazást
Keep Paint – rögzíti az objektum állípotát
Revert Paint – a Keep Paint-ben rögzített állapothoz tér vissza.
Cut, Copy, Paste – vágólapkezelő parancsok.
Delete – a kijelölt képrészlet törlése.
Insert Cells – cellák beillesztése. Ha a Duplicate Contets be van kapcsolva, az aktuális cella tartalmát is átmásolja az új cellákba.
Delete Cells – törli az aktuális és a dialógus ablakban beállított utána következő cellát.
Reverse Cells – Megfordítja a cellák sorrendjét.
Select All – kiválasztja a teljes objektumot.

Effects menüpont

Morph Cell (Áttűnés szerkesztése) – az aktív cella lesz a kezdőkép, a következő cella a végkép. A megjelenő párbeszéd-panelen kell elhelyezni a vezérlő-pontokat, amelyek összerendelik a képek pontjait egymásba. Ha nincs megadva vezérlőpont, egyszerű áttűnés következik be a képek között. A Cels To Create-nél adható meg, hogy hány képből álljon az átmenet.
Tint all Cells – az összes cella színét közelíti a festés, illetve a háttér színéhez.
Anti-Alias All Cells – az összes cellában lesimítja a durva széleket, köztes pontokat hoz létre.
Rotate – elforgatja a kijelölt részt.
Mirror Selection – tükrözi a kijelölt részt.
Scale – átméretezi a kijelölt részt.

Options menüpont

Zoom – nagyítható a cella látható része
Font – megváltoztathatóak a betű jellemzői
Transparent – a kijelölt képrészlet fehér részei átlátszóak lesznek.
Opaque – megszünteti az átlátszóságot
Onion Skin – szerkesztéskor látható az előző, illetve a következő cella tartalma.


Útvonal szerkesztés

A kijelölt szereplő (cella) útvonalát az útvonal gombbal lehet szerkeszteni (felülről a második a szerszámdobozon).

A megjelenő nyíllal lehet újabb útvonal pontot adni, az aktív útvonal pont fekete színű. Útvonal pont a del lenyomásával törölhető. Útvonal pont felett a kurzor kereszt alakú, ilyenkor elmozgatható. Az útvonal gomb lenyomásával megjelenik az útvonalszerkesztő tekercsmenü.

Ennek gombjai:

+/- – megadható az útvonal, vagy egy kijelölt szakaszán a pontok száma.

Pont információ – az aktív pont adatai szerkeszthetőek. A pont helyzete megadható numerikusan is. A Loop To Here-t beikszelve az útvonal végén ide ugrik vissza a cella.

Útvonal tükrözés – a cella nem türöződik, csak az útvonal.

Útvonal simítás – az útvonalat, vagy a kijelölt szakaszt simítja el. A durva kiugrásokat hozza közelebb egymáshoz.

Útvonal kiegyenesítés – az útvonalon, vagy a kijelölt szakaszon a pontokat egyenletesen osztja szét.

Edit/Undo Path Operation – visszavonja az utolsó műveletet

Edit/Cut, Copy, Paste Points – vágólapra vágja ki, másolja a kijelölt pontokat, illetve a kijelölt ponttól kezdve bemásolja onnan.

Edit/Clear Whole Path – az egész útvonalat letörli

Edit/Select All Points – az egész útvonal kiválasztása

Edit/Move Frame With Point – az animáció a kiválasztott pontnak megfelelően jelenik meg.

Edit/Allow Adding Points – lehetőséget ad új pont behelyezésére.

folytatás hamarosan