A Gazdasági Minisztérium idén felhívta a vállalkozó kedvű munkavállalókat, hogy májusban legalább 10 alkalommal menjenek munkába kerékpárral.

Az akció a "Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz! Bringázz!" fedőnevet kapta.

Az AKG "Ez a csapat cshapat" nevű konfraternitása

Gyulai Bence
Juhász Iván
Kollányi Fruzsina

is részt vett a kezdeményezésben, az összesített eredményeket itt olvashatod:

Össz. kilométer: 484 km
Össz. bringázott napok száma: 29 nap
Össz. ledolgozott kalória: 18624 kcal
Össz. megtakarított CO2 kibocsátás: 180048 gramm = 180 kilógramm!!!!

megspórolt benzin kb 15000 forint

A követelményeket teljesítők nyereményjátékban vesznek részt, de hát itt nem ez a lényeg! (azért lásd az eredmény bal oldalt)

Reméljük az akcióban jövőre is minél többen részt vesznek, valamint sor kerül -lehetőleg minél globálisabb szinten- a diákság bevonására is.


 

-Érvek és ellenérvek:
10 kifogás szkeptikusoknak, hogy miért ne biciklizzünk

 

-Miért járok biciklivel dolgozni?

 

-Hasznos tanácsok kezdőknek és újrakezdőknek

!!!
A nyereménysorsoláson Gyulai Bence és Juhász Iván egy-egy biciklistáskát nyertek
!!!

 
 

Érvek és ellenérvek szkeptikusoknak, avagy

Tíz kifogás, hogy miért ne biciklizzünk

1. "Mert esik az eső, és cukorból vagyok."
Válasz: Még a tudvalevően csapadékos Hollandiában is csak az év 6,5%-ában esik az eső.

2. "Túl nagy a távolság az otthonom és a munkahelyem között."
Válasz: A legtöbb embernek egy húsz kilométeres kerékpárút a munkahelyére meg se kottyan. Próbáld meg összekötni a kerékpározást a közösségi közlekedéssel. Esetleg egy héten csak 2-3 alkalommal bringázz a munkába.

3. "Kimelegszem és megizzadok."
Válasz: Nem kell izzadásig hajtani a pedálokat. Egy 16km/órás átlagsebességgel kényelmesen végigsuhansz az utcákon és még az erőnléteden is javítasz. Ha nagyon izzadós vagy, keress mosakodó- vagy fürdőlehetőséget a munkahelyeden. Gondoskodj tiszta ruháról (vidd magaddal, vagy tartsd a munkahelyen).

4. "A munkahelyemen elegánsnak kell lennem."
Válasz: Közeli, 5-8km távolságból bringázva meg sem látszik, hogy biciklin érkeztél. További válaszok a 3. pont alatt.

5. "A bringázás sok időbe kerül."
Válasz: Rövid távolságokon gyorsabb a bicikli, mint az autó. Nem kell hosszasan parkolóhelyet keresned. A munkahelyre bringázva időt takarítasz meg azzal is, hogy a létfontosságú testmozgásra szánt időt kiválthatod és így is teszel az egészségedért. Akik biciklivel mennek munkába, általános ügyeiket is gyorsabban intézhetik a munkahelyükről.

6. "Olyan kevés dolgot tudok magammal vinni a biciklin."
Válasz: A csomagtartón is elég sok dolgot lehet szállítani, de rengeteg féle biciklitáska is kapható. Gondold meg jól mielőtt a munkába mész, hogy mire is lesz szükséged.

7. "A munkám kapcsán sokat kell napközben utaznom."
Válasz: Ahhoz, hogy ügyféltől ügyfélhez utazz országszerte, valóban nélkülözhetetlen lehet egy autó. Azonban tervezheted úgy is az elintéznivalókat, hogy ne kelljen minden nap autóba ülnöd. Jelölj ki hetente irodai napokat, amikor tudsz a munkahelyre bringázni.

8. "A kerékpárral nem biztonságos a hazaút."
Válasz: Előfordulhat, hogy nem hagyományos munkarendben dolgozol, és így sötétedés után kell hazabiciklizned. A legjobb megoldás, ha többen bicikliztek együtt.

9. "Bringával? Na, neee…"
Válasz: Egyes embereknek (vannak ilyenek) ez lenne az első reakciója. És inkább nevezhetjük őket lustának, mint fáradtnak. Ők azok, akik még a mosdóba is autóval mennek. A lustaság, a dohányzás és az italozás káros az Ön és környezete egészségére. Tisztelje kerékpáros munkatársait, barátait és hozzátartozóit, amiért ők tesznek az Ön és saját egészségükért.


10. "A bringákat mindig ellopják."
Válasz: Valóban, rettentően idegesítő, ha valakinek ellopják a bringáját… de gondolj csak arra, hogy kiknek adják el a tolvajok a bicikliket! Úgy tűnik, hogy a piac elég nagy ahhoz, hogy a kerékpárlopás kifizetődő legyen. Mindig csak megbízható forrásból vegyél biciklit! Ezen túl kérd meg a munkáltatódat, hogy biztosítson helyet a biztonságos kerékpártároláshoz! Mindig zárd le megfelelően a bringád és használj jó minőségű lakatot!

Miért járok biciklivel dolgozni?

Mert...

Magam határozom meg, mennyi időt szánok a munkába érésre.

Nem függök a tömegközlekedés feltételeitől és a közlekedési dugóktól. Reggel nem kell rohanni a buszhoz, délután több időm marad a családra, barátokra, hobbira.

5 kilométer kellemes tekerés felér egy erős kávéval – felfrissít, és jókedvre derít.

A kerékpározás – mint általában a testmozgás – oldja a stresszt.
Erősíti a testet és az önbizalmat: napról-napra kevesebb erőfeszítést igényel ugyanazon táv megtétele.

Munkából hazafelé kikapcsolódhat az ember a napi rutinból – hazafelé már az élvezet kedvéért tekerek.

Az első két hét rendszeres kerékpározás után érezhetők a pozitív testi változások: kevesebb zsírpárna, kontúrosabb izmok, halványuló narancsbőr, egészségesebb megjelenés.

Az autóval járó kollégák kezdeti idegenkedése ellenére két-három hét múlva már lesz olyan munkatárs, aki hétvégén kerékpáros kirándulásra viszi a családját, és hétfőn lelkesen számol be az élményekről.

Bringára pattanva, azonnal része leszek egy nagyon összetartó lelkes csapatnak.

Bringán ülve minden szembejövő bringás a barátom, köszönünk egymásnak.

Ha gondom akad a drótszamárral, a második bringás biztosan megáll és segít (az elsőnek vagy szerszámai, vagy pumpája, vagy tehetsége nem volt segíteni)

Ott és akkor állok meg, ahol, és amikor csak akarok, egy kávé vagy üdítő elfogyasztását nem előzi meg hosszas parkolóhely keresés.

 

Hasznos tanácsok kezdőknek és újrakezdőknek

- Milyen kerékpár alkalmas munkába járásra? A munkába járós kerékpár lehet mountain bike, városi bringa, országúti (verseny) bicikli, vagy összecsukható. A lényeg az, hogy kibírja az utat a lakás és a munkahely között. Ezért, mielőtt elindulnál, mindenképp nézesd át szervizben a gépet, mert amíg néhány óra késés egy hétvégi túrán valamiféle műszaki hiba miatt csak bosszantó, addig ugyanez a munkahelyeden már problémát okozhat. Mindenképp ellenőrizd a fékeket, a gumik állapotát, a lánckerekek és a lánc állapotát. Nézd át, nem lötyög-e valami. Ha minden rendben, jön a legfontosabb rész, ellenőrizd a világítást. A kerékpárra nem csak a KRESZ szerint kell előre fehér vagy sárga, hátulra pedig piros lámpa, hanem a józan ész törvényei szerint is. Ha nem lötyög, zörög, nyikorog semmi és sötétben is jól látszol, indulhat a tekerés a munkába.

- Hogyan öltözzek bringázáshoz? Mondhatjuk, hogy az alapszabály az, hogy évszaktól függetlenül egy réteggel kevesebbet viseljünk, mint ha busszal vagy gyalog indulnánk. Ez télen, ősszel és tavasszal egy pulóver elhagyását jelenti, nyáron pedig, amikor egy szál pólóban mennénk, válasszunk olyat, ami gyorsan szárad, és elvezeti a testről a nedvességet. Ilyenek például a bringás mezek. Mindettől függetlenül, lesznek napok, amikor sietősebbre vesszük, amikor is óhatatlanul meg fogunk izzadni. Erre az esetre legyen nálunk váltóruha, legjobb persze, ha a munkahelyünkre érkezésünkkor lehetőségünk van tisztálkodásra, zuhanyozásra, kényelmes átöltözésre. Emellett használjunk izzadásgátló termékeket. Mindenképp kerüljük a bő szárú, lógós nadrágokat, de ugyanígy kényelmetlen kerékpározni hosszú szoknyában és nagyon rövidben is. Esős időben több lehetőségünk is van: legyen nálunk esőkabát, lehetőleg olyan anyagból, ami amellett, hogy vízálló, a testpárát képes átereszteni. Nagyobb zivatarban vagy hosszan tartó eső esetén hasznos lehet egy, a dzsekiéhez hasonló anyagból készült esőnadrág is. Így szinte száz százalékban ki tudjuk zárni a nedvességet.

- Mielőtt elindulunk, tervezzük meg az útvonalat. Ehhez szerencsére már igen jó lehetőségek vannak: Interneten a www.utvonalterv.hu honlapon online tervezhetjük meg az utat, de minden évben készül Budapestről ingyenesen terjesztett kerékpáros térkép, valamint ez évben jelent meg a sokkal részletesebb Budapest Kerékpáratlasz, mely szintén rengeteg ajánlott útvonalat tartalmaz, és természetesen az összes kerékpárutat is. A Budapest Kerékpáratlasz megrendelhető a Bringaút honlapon, akár kiszállítással is. 2790 Ft /darab áron. Részleteket itt olvashatsz.

- Tanulmányozzuk a KRESZ kerékpárosokra vonatkozó fejezeteit: a táblákat, szabályokat. Ezekről összefoglalót az alábbi honlapon is találhatsz:

KRESZ I.: http://bringaut.hu/?q=node/204

KRESZ II: http://bringaut.hu/?q=node/225

KRESZ III: http://bringaut.hu/?q=node/253

KRESZ IV: http://bringaut.hu/?q=node/291

Teszteld le magad: http://www.szentesinfo.hu/mozaik/2003/10/kerekpar.htm

Mit tegyünk, ha parkolni kell? Mindig lakatoljunk! A biztonságnak ára van, és sajnos súlya is. A jó lakat, a jó biciklizár tehát amellett, hogy képes megvédeni a bringát az eltulajdonítástól, súlyos darab, és sohasem olcsó. Erről bővebben a www.criticalmass.hu/lakat oldalon olvashatsz. Néhány aranyszabályt azért itt is leírunk. Mihez lakatoljunk? Erős, nem elmozdítható, nem lecsavarozható, nem kihúzható tárgyhoz, oszlophoz, rácshoz, ami lehetőség szerint erősebb anyagból van, mint maga a biciklizár, amivel lekötjük a gépet. Viszont soha ne lakatoljunk élő növényhez, fához, egyrészt mert megsérthetjük a kérgét, másrészt mert a fa könnyebben fűrészelhető, mint a kerékpárzár. Hova lakatoljunk? Látható, forgalmas helyet válasszunk, legjobb persze ha van zárt, esetleg őrzött, vagy kamerával megfigyelt kerékpártároló. A kerékpárnak lehetőség szerint a vázát mindig rögzítsük, de a váz plusz egy kerék felállás sokkal hasznosabb. Teljesen fölösleges az esetleg gyorszáras első kereket lelakatolni a bringatárolóhoz, maximum a kereket otthagyják.

Legyünk udvariasak, előzékenyek, vigyázzunk a gyalogosokra, a kutyát sétáltatókra, a gyerekekre, és figyeljünk nagyon a forgalomban részt vevő többi járműre.