« Természetismeret

Kutatók éjszakája 2017. szeptember 29.

Idén is több, mint 30 izgalmas programmal várjuk az érdeklődőket 16 és 22 óra között.

1. MIKROSZKÓPOZÁS – FOLYAMATOS (2. EMELET, 204. TEREM)
Élet egy csepp vízben. Milyen parányi élőlények laknak körülöttünk? A mikroszkóp egy olyan csodálatos világba kalauzol el, amely mindig is ott volt körülötted csak ez idáig nem tudtad.

2. BALESETI-SZIMULÁCIÓ – 16.30, 18.30, 20.30 (AULA)
Élethűen megrendezett baleseti szituációk, sminkelt imitátorok, profi segélynyújtó felszerelések.

3. ÉRZÉKELÉS – FOLYAMATOS (2. EMELET, 205. TEREM)
A foglalkozás során az érdeklődők próbára tehetik érzékszerveiket. Szaglás, tapintás, hallás és látás alapján kell különböző anyagokat felismerni.

4. INTERAKTÍV ELSŐSEGÉLY – FOLYAMATOS (ÚJ ÉPÜLET, FÖLDSZINT, 54. TEREM)
Végezz el egy szívműtétet! Biztosíts légutat stabil oldalfektetéssel vagy éppen öld meg a szervezetbe hatolt kórokozókat! Interaktív elsősegély és orvosi játékok digitális tábla segítségével.

5. ISMERKEDÉS A ROBOTOKKAL – FOLYAMATOS (AULA)
Távirányított és önálló robotokat mutatunk be, amiket a látogatók is kipróbálhatnak.

6. GYÓGYNÖVÉNY – FOLYAMATOS (1. EMELET, 111. TEREM)
A néphit úgy tartotta, fűben, fában orvosságra lelhetünk. Kóstolja meg a gyógynövény készítmények, teákat, szörpöket, szirupokat és ismerje meg az elkészítésük technikáját.

7. TERMÉSZETTUDOMÁNYOS SZABADULÓ SZOBA – MINDEN FÉL ÓRÁBAN (1. EMELET, 112. TEREM) – REGISZTRÁCIÓVAL, 10 FŐ RÉSZÉRE
Egy szoba sok titokkal és kérdéssel, melyek megoldása csak rád vár. Ha szeretsz kutakodni, keresgélni, akkor alakítsatok egy tudós csoportot és 20 perc alatt oldjátok meg a feladványokat, hogy kiderítsétek a rejtélyt.
meg az emberiséget veszélyeztető vírus ellenszerét! Alakítsatok egy tudós csapatot és 20 perc alatt oldjátok meg a feladványokat, hogy kiderítsétek a rejtélyt.

8. KŐZETEK, ÁSVÁNYOK VILÁGA. – FOLYAMATOS (2. EMELET, 212. TEREM)
Tudod, hogy néz ki a pirit és az obszidián? Ismerkedj meg csodaszép ásványokkal, tanulj meg felismerni különböző kőzeteket! A tudásodat játékos formában le is tesztelheted.
meg csodaszép ásványokkal, tanulj meg felismerni különböző kőzeteket. A tudásodat játékos formában le is tesztelheted.

9. SZIVÁRVÁNY A KÉMCSŐBEN – 16.15, 17.15, 18.15, 19.15, 20.15 (2. EMELET, 202. TEREM) REGISZTRÁCIÓVAL, 25 FŐ RÉSZÉRE
Kémiai kísérletek haladóknak.

10. FOTOGRAM – FOLYAMATOS (ÚJ ÉPÜLET, 1. EMELET, 167. TEREM)
A fotogram az 1910-es, 20-as évek avantgárd művészetében jelent meg legelőször. A fotogram lényege, hogy fényképezőgép és negatív nélkül készül a kép. Közvetlenül a fényérzékeny anyagra kerülnek rá a különböző tárgyak (lehetőleg érdekes formájúak), aminek az árnyéka hozza létre a végeredményt.

11. SEGÍTSÉG, HOL VAGYOK? – FOLYAMATOS (ÚJ ÉPÜLET, 1. EMELET, 155. TEREM)
Felismered merre jársz? Ha biztos vagy magadban játssz velünk! Virtuálisan körülnézhetsz a Föld egy pontján, és a látottak alapján kell megtippelned hol lehetsz.

12. ORIGAMI – FOLYAMATOS (1. EMELET, 109. TEREM)
Mi is az az origami? Egy japán papírhajtogatási művészet. (ori = hajtogatás, kami = papír). Mi köze a matematikához? Rengeteg. Lehet hajtogatni különböző síkbeli alakzatokat, térbeli testeket.

13. LEONARDO HÍD! – FOLYAMATOS (1. EMELET, 109. TEREM)
500 éve Leonardo da Vinci alkotta meg egy ősi kínai „Szivárványhíd” mintájára ezt a hidat, amelyhez nem kellenek szögek és ragasztók, sőt ha teher nehezedik rá annál stabilabb. Te meg tudod építeni a pálcikákból?

14. LÁTOD? – FOLYAMATOS (1. EMELET, 109. TEREM)
Építőkockák és nézetek. Ha egy építményről kapsz három-négy nézetet, elölről, oldalról és felülről, megtudod építeni a színes kockákból az építményt?

15. KERÜLD EL A PELLENGÉRRE ÁLLÍTÁST! – FOLYAMATOS (1. EMELET, 107. TEREM)
Középkori játszóház sokféle feladattal.

16. ISTENI A GÉPBEN (DEUS EX MACHINA) – IRODALMI JÁTÉK– FOLYAMATOS (ÚJ ÉPÜLET, 1.EMELET, 154. TEREM)
A humán tudományok is jelen lesznek az éjszakán, méghozzá olyan rejtvényekkel, játékokkal, amelyben kipróbálhatod, hogy az irodalmi ismereteid, az alkotók és műveik hogyan kapcsolhatók össze.
Ha a részletek is érdekelnek, vagy lekötnek a különleges (esetleg titkos) tudnivalók, akkor itt ezekre is sor kerülhet.

17. AZ ŐSLÉNYEK NYOMÁBAN– FOLYAMATOS, (2. EMELET, 214. TEREM)
Legyél őslénykutató! Keress maradványokat, tisztítsd meg, és próbáld beazonosítani, milyen állat kövületét találtad meg. Ha figyelmes vagy, azt is megtudhatod, hol és mikor éltek és hogy nézhettek ki ezek az élőlények.

18. TÖRTÉNELMI SZABADULÓ SZOBA – KÖZÉPKORI REJTÉLY- MINDEN EGÉSZ ÉS FÉL ÓRÁBAN 16.00, 16.30,…(1. EMELET, 101. TEREM) – REGISZTRÁCIÓVAL, 10 FŐ RÉSZÉRE
Szabadulós játék, a középkor világában! Ha ügyesen tudtok összedolgozni, logikusan következtetni, és van bennetek némi affinitás a középkor iránt, akkor biztosan kijuttok!
A játékosok előzetes bejelentkezés után, maximum tíz fős csoportokban vehetnek részt a szabadulásban. Kérjük a program iránt érdeklődőket, hogy érkezéskor a helyszínen jelentkezzenek be egy időpontra. A játék fél óránként indul. A részvételt felső tagozatos, vagy idősebb játékosok számára javasoljuk!”

19. TÖBB MINDENRE FÉNY DERÜL – MINDEN NEGYED ÉS HÁROMNEGYED ÓRÁBAN. 16.15, 16.45,….(ÚJ ÉPÜLET, 1. EMELET, 152. TEREM)
Hogyan teheted láthatóvá a lézert? Csapdába lehet ejteni? Minden anyagban, minden körülmények között képes terjedni? Milyen törvényszerűségek fedezhetőek fel a viselkedésében?

20. FIZIKA A MINDENNAPOKBAN – FOLYAMATOS (1. EMELET, 153. TEREM)
Érdekes fizikai kísérletek.

21. TÁBLÁS JÁTÉKOK – FOLYAMATOS (1. EMELET, 113. TEREM)
Akár sakktáblán is játszható egyszerű kétszemélyes logikai játékok, a teljesség igénye nélkül: Gurítós amőba, Neutron, Loa, Malom, Camelot, Orosz dáma, Kínai sakk, Pente…”Gyere, győzd le az egy barátodat, vagy akit éppen itt találsz!”

22. „JÁTÉK A JOGAINKKAL, A JOG JÁTÉKA VELÜNK”– MINDEN EGÉSZ ÉS FÉL ÓRÁBAN 16.00, 16.30,…(1. EMELET, 108. TEREM) – REGISZTRÁCIÓVAL, 10 FŐ RÉSZÉRE
Hogyan gondolkodunk egyszerű történetekről, mesékről? És hogyan látjuk azt, ha a jog világából „szakszerűen” nézzük? (Ismert sztorik, mesék színe és fonákja.)
Mit tudunk és mit nem és ezeknek milyen következményei lehetnek? Miért büntetnek, ha nem érzem magam bűnösnek és miért nem, ha annak gondolom magam?
Ebben a kb. fél órában ilyen kérdéseket gondolunk át, játszunk el, foglalunk bennük állást és időnként
még mosolyra is fakadhatunk egy-egy humoros eset kapcsán.

23. DEMOKRÁCIA – JÁTÉK – FOLYAMATOS (1. EMELET, 103. TEREM)
Egy – Chuck Scott (Dél-Afrikai Köztársaság) által kifejlesztett, angolból lefordított, a magyar jogi szabályozásnak megfelelően átdolgozott és az órákon már kipróbált, – táblás társasjáték. A társasjáték a demokrácia legfontosabb ismérveit vonultatja föl, ismételteti át, miközben lehetőséget ad beszélgetésre és vitákra. Játszhatják 4-en is, de a legjobb, ha 3-4 fős csoportokban, 4 csoport játszik. Időigény: 15 perc játékszabály, és a játék 40-80 perc (ez változó, de félbe is lehet hagyni). 80-90 percenként lehet egy-egy új kört indítani.
A játékra mindenkit szívesen látunk, aki már elmúlt 12 éves, de még nem töltötte be a 99-et, aki szeret „társasozni”, aki csoportjátékos.

24. JÁTÉKOK SZÉN-DIOXIDDAL – FOLYAMATOS (AULA)
Kémiai kísérletek otthon.

25. IJESZD MEG BARÁTAIDAT! – FOLYAMATOS (AULA)
Izgalmas sérülések sminkelése.

26. KINCSKERESÉS – FOLYAMATOS (AULA)
Sok érdekes és izgalmas feladvány vár a nyomozást kedvelő kincskeresőkre. Az épületben elrejtett nyomokat kell felderítened, hogy eljuss a végső megoldásig. Nyomozásra fel!

27. ZÖLDSÉGZENEKAR – FOLYAMATOS (AULA)
Dobolj banánnal és zongorázz karfiollal! Szerencsére az emberi test is vezető, így könnyen elkészíthető a zöldségzenekar.

28. LEGYÉL TE IS ÉLETMENTŐ! – FOLYAMATOS (AULA)
Ismerkedj meg a felnőtt, a gyermek és a csecsemő újraélesztés alapjaival, próbálj ki egy igazi félautomata defibrillátort!

29. VILÁGÍTÓ SZÖRNYEK – FOLYAMATOS (AULA)
Vezető és szigetelő gyurmából építheti meg mindenki a saját világító szörnyeit!

RUHATÁR (ÚJ ÉPÜLET, FÖLDSZINT, 51. TEREM)

 

Hivatalos honlap>>

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük.